Politiebond wil alternatief voor C2000
Politievakbond ACP wil dat er direct een alternatief communicatiesysteem voor hulpverleners in gebruik wordt genomen. Dat zei voorzitter Gerrit van de Kamp vrijdag naar aanleiding van het rapport van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid over de aanslag in Apeldoorn. Hierin staat dat het communicatienetwerk C2000 na de aanslag haperde. Het is de vierde keer in korte tijd dat er ernstige tekortkomingen aan het systeem worden gemeld.
„We maken ons ernstige zorgen over de problemen met C2000”, aldus Van de Kamp. „Het is de afgelopen tijd diverse keren voorgekomen dat het systeem er op cruciale momenten uit ligt. Eén ding is duidelijk; we moeten stappen nemen om onze collega’s en het publiek zo goed mogelijk te beschermen. Er moet bijvoorbeeld een analoog systeem of een regionale voorziening achter de hand worden gehouden voor het geval C2000 weer hapert. Het maakt me niet uit, als het maar werkt”.
De bond wil dat het alternatieve systeem zo snel mogelijk wordt ingevoerd. Van de Kamp: „Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft een onderzoek lopen naar het functioneren van C2000, maar in afwachting van de uitkomsten daarvan moet er al iets gebeuren”.
Afgelopen week nog bleek uit politieonderzoek naar de rellen bij Hoek van Holland dat het systeem in het heetst van de strijd platlag. Vanaf het moment dat er werd geschoten, raakte het overbelast. Eerder die dag werkte het systeem ook al niet optimaal.
Onlangs bleek al uit een onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding dat de portofoons van het systeem te wensen overlaten. Zestien van de 25 brandweerregio’s meldden problemen met de apparatuur als brandweerlieden die in brandende gebouwen moeten gebruiken.
Ook na de crash van het toestel van Turkish Airlines op 25 februari bij Schiphol werkte het communicatiesysteem niet naar behoren. De zendmast in het gebied bleek onvoldoende capaciteit te hebben voor de grote hoeveelheid hulpverleners. De veiligheidsregio Kennemerland pleitte er deze week in een brief aan minister Guusje ter Horst voor dat het communicatienetwerk C2000 in risicogebieden als Schiphol en de IJmond meer capaciteit krijgt.
De reeks problemen met het systeem was donderdag aanleiding voor het CDA voor Kamervragen aan Ter Horst.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken liet na de rapportage over de rellen bij Hoek van Holland weten dat de problemen daar waarschijnlijk niet met de technische capaciteit van het systeem te maken hadden. Het zou volgens het ministerie kunnen liggen aan de manier waarop C2000 werd gebruikt, omdat er mogelijk te veel hulpverleners op dezelfde gespreksgroep zaten.
Deze zomer kondigde het ministerie al aan dat hulpverleners opnieuw worden geïnstrueerd over het gebruik van C2000 om problemen te voorkomen. Zo wordt hun verteld dat ze het systeem alleen moeten gebruiken als het echt nodig is.
Voor de politievakbond ACP is de maat vol. Nu ook de communicatie bij de hulpverlening rond de aanslag in Apeldoorn te wensen overliet, vindt voorzitter Gerrit van de Kamp het de hoogste tijd dat er een alternatief komt voor C2000.
Technieksociologe Anique Hommels van de Universiteit Maastricht doet onderzoek naar de invoering van C2000.
Wat is C2000?
„C2000 is een digitaal communicatiesysteem voor de politie, brandweer en ambulancediensten. Ook de marechaussee werkt ermee. Het is vanaf 2004 gefaseerd ingevoerd. C2000 kwam in de plaats van de honderden analoge netwerkjes waarmee politie en brandweer tot dan afzonderlijk van elkaar communiceerden”.
Op wiens initiatief is het er gekomen?
„Begin jaren negentig ontstond bij de politie en de brandweer de behoefte aan een landelijk en up–to–date systeem. Dat werd door de politiek snel opgepikt. C2000 is minder gemakkelijk af te luisteren. Maar het systeem is er niet uitsluitend om de media buiten spel te zetten gekomen. Die geluiden hoor je wel, maar dat is ten onrechte”.
Wat schort er aan het systeem?
„Het lijkt erop dat er snel sprake is van overbelasting van zendmasten. Het is gemakkelijk om te zeggen dat de overheid dus meer zendmasten moet plaatsen. Niet alle burgers zijn bereid om een dergelijke mast in de nabije omgeving te accepteren. Het is ook moeilijk in te schatten waar je extra capaciteit nodig hebt. Rampen laten zich niet voorspellen, dat geldt zowel de locatie als de omvang. Daarnaast kost het tijd voordat de gebruikers operationeel met een nieuw communicatiesysteem uit de voeten kunnen”.
Hoe verliep de politieke besluitvorming rond de invoering?
„Toen eenmaal was besloten om te kiezen voor een Europees systeem, ontstond er geleidelijk een onomkeerbare situatie. Er werd ingezet op de Europese standaard TETRA en daar is door de politiek aan vastgehouden. Ook toen uit testen bleek dat niet alles naar behoren functioneerde, was er eigenlijk geen weg meer terug. Er zijn overigens wel maatregelen genomen om zaken te verbeteren. Het kan best zijn dat er op dat moment geen redelijke alternatieven waren. De andere kant is wel dat burgers erop moeten kunnen rekenen dat hulpdiensten goed met elkaar kunnen communiceren”.