Kwaliteit mobiele netwerken gelijk
De netwerken van mobieletelefoniebedrijven verschillen onderling nauwelijks van kwaliteit. De vijf aanbieders en serviceprovider Debitel scoren allemaal boven de 99 procent als het gaat om verbinding maken.
Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De waardering van de klantenservice laat grotere kwaliteitsverschillen zien. KPN Mobile, Vodafone, Ben, Dutchtone en O2 werden beoordeeld voor zowel de klanten met een abonnement als voor klanten met een prepaid-telefoon. Debitel beschikt niet over een eigen netwerk en werd daarom niet meegenomen in die vergelijking.
Bij KPN Mobile zijn heel sterke verschillen te zien in waardering van de klantenservice door de diverse groepen klanten. Abonnementhouders zijn veel tevredener over bijvoorbeeld de snelheid waarmee vragen worden beantwoord en de vriendelijkheid van de telefonist. Ook hebben ze het gevoel serieuzer te worden genomen. KPN heeft hier geen verklaring voor. Bij Ben is de waardering bij de verschillende klanten ongeveer gelijk. O2 krijgt gemiddeld de laagste waardering.
Vodafone is apart opgenomen in het onderzoek naar de tevredenheid over de klantenservice omdat het adresbestand onvolledig was afgeleverd, aldus de Consumentenbond. Volgens Vodafone zijn niet alle vragen waarmee naar de klantenservicelijn wordt gebeld meegenomen. „De makkelijke vragen zijn eruit gehaald en we hebben alleen de moeilijke meegenomen”, zegt een woordvoerder van het bedrijf. Vodafone scoort dan gemiddeld het hoogst van de operators, anders staat Dutchtone op nummer één van beste klantenservice.
Op het gebied van totstandkoming van verbinding zitten de zes erg dicht bij elkaar. De test werd uitgevoerd in een rijdende auto. Verbinding leggen en behouden in gebouwen en woningen is niet gemeten.
De gsm-bedrijven keken reikhalzend uit naar het onderzoek van de Consumentenbond. De test werd gestuurd door de Consumentenbond en de stichting Telecomgebruikers Nederland (sTN), waardoor de tests per saldo vergelijkbaar waren.