Deelnemer christelijk dieet eet andere koek
Ideeënbureau Kerkopkop, dat onder meer spellen maakt op het gebied van religie, begint per 1 september met een groep vrijwilligers aan het zogenoemde christelijk dieet.
De opbrengst gaat naar een project voor voedselveiligheid en microkredieten in Bangladesh van hulpverleningsorganisatie Kerkinactie.Het christelijk dieet heeft niets te maken met calorieën, recepten of bewegingsplannen, geven de initiatiefnemers aan. In tegenstelling tot een gewoon dieet, waarbij het gaat om gewicht, gezondheid en een goed figuur, vallen de deelnemers aan het christelijk dieet af om een ander aan te laten komen. „Dat is wel even andere koek dan enkel en alleen een schoonheidsideaal na te streven.”
Het project is te volgen via het vriendennetwerk Hyves, waar Kerkopkop speciaal voor dit doel een site heeft aangemaakt. Op de site kunnen mensen zich aanmelden en schrijven deelnemers over hun gevoelens tijdens het volgen van het dieet. Over „hoe moeilijk het is om van dingen af te zien.”
In een blog op de Hyvespagina legt Jeanet van Kerkopkop uit hoe het dieet werkt. De basisregel is dat een deelnemer veertig dagen lang alleen koopt en eet wat hij echt nodig heeft. Het eten van brood, zuivel, groente, fruit, vlees, vis, aardappelen, rijst of pasta is dus prima. Maar, koekjes, snoepjes, sterke drank, wijn, toastjes en chips nuttigen, is er niet bij. Broccoli eten mag, broccoli met kaassaus niet. Het geld dat bespaard wordt, gaat naar Kerkinactie.
Het is ook mogelijk om gedeeltelijk mee te doen, bijvoorbeeld door veertig dagen iets niet te kopen wat normaal wel in de boodschappenkar gaat. Sommige deelnemers gaan nog een stapje verder. Zij versturen niet onnodig sms-jes en bellen of internetten minder.
Als alle 1,8 miljoen leden van de Protestantse Kerk 25 euro besparen, rekent Jeanet voor, levert dat 45 miljoen euro op.