„Geef je over aan het normale leven”
„Geef je over aan het normale leven, dan vind je jezelf.” Dat was zaterdag de les van filosoof Coen Simon tijdens de derde dag van het Xnoizz Flevo Festival op recreatieterrein Bussloo bij het Gelderse Voorst.
De schrijver van het boek ”Waarom we onszelf zoeken maar niet vinden. Zelfhulp voor denkers, tobbers en narcisten” constateerde dat tijdschriften bol staan van de artikelen over de zoektocht naar het eigen ik en dat er een overvloed van cursussen op dat gebied is. Hij zei dat mensen in deze tijd van onbegrensde keuzemogelijkheden veel verwachten van individuele ontplooiing, zodat ieder zichzelf kan zijn.Iedereen wil zo bijzonder mogelijk zijn, aldus Simon, maar de uitwerking is vaak averechts. Als voorbeeld noemde hij rouwdiensten waarbij rituelen een belangrijke rol spelen. „Tijdens het afscheidsconcert voor André Hazes in de Amsterdam ArenA in 2004 stond de kist van de volkszanger op de middenstip van het voetbalveld. Bier was in ruime voorraden aanwezig. Een grens tussen rouwdienst en feest was er eigenlijk niet. De organisatoren van het feest bleven met een kater achter.”
De eigenlijke moeilijkheid van het zoeken naar jezelf is volgens Simon een problematische relatie met de omringende wereld. Iedereen wil die relatie op zijn eigen manier tot stand brengen, bijvoorbeeld op het gebied van liefde, geloof en politiek. Vroeger voegde men zich in vaste patronen, tegenwoordig kiezen mensen. „De onbegrensde mogelijkheden leiden tot ontreddering.”
Mensen die het eigen ik niet kunnen vinden, zoeken vaak een tijdelijke oplossing. Bijvoorbeeld door het krijgen van een kick: bungeejumpen, kijken naar een bijzonder natuurtafereel. Maar die oplossing is slechts tijdelijk, aldus Simon. „Een kick geeft een maximale bevestiging met minimale middelen, maar je kunt niet van de ene naar de andere kick toeleven om jezelf te zijn.”
Hij stelde een andere weg voor: je voegen in het normale patroon van het dagelijkse leven. „Wie op zoek is naar zichzelf wil bijzonder zijn en ervaart het normale als een doorn in het oog. Maar dat is het niet. We moeten ons overgeven aan het normale. We hoeven niet bijzonder te zijn.”
Toekomst
Tijdens een debat over de toekomst van de kerk vroeg ds. A. Haasnoot zich af of de Heilige Geest nog in de kerk werkt. De vicepreses van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) vertelde over een lange vergadering over de leegloop van de kerk. Iemand die de hele middag niets had gezegd en leek weg te dommelen, nam aan het einde van de vergadering het woord en zei: „Als we eens ophouden met praten en Gods Geest aanroepen?”
Ds. Haasnoot: „Ik vond het een fantastische inbreng. Het betekende niet dat we het niet goed hadden gedaan, maar wel dat we meer moeten bidden om de Geest. Soms vraag ik me af of de Geest er nog wel is.”
Even later kwam ze op haar woorden terug. Ds. Haasnoot zei dat ze ook in haar werk de Geest soms ervaart. Of het niet beter is om in een evangelische gemeente te werken? „God heeft me geroepen in de Protestantse Kerk. Hij heeft die kerk nog niet afgeschreven.”
Een jongere zei dat het de kerk niet lukt om buitenstaanders te bereiken. Bert de Jong van het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) gaf aan dat het formuleren van nieuwe christelijke begrippen kan helpen.
Tweede kans
Edward de Kam, directeur van jongerenorganisatie Youth for Christ, stelde dat christelijke begrippen in de praktijk moeten functioneren. Hij vertelde over de politie van Den Haag, die kinderen die zich schuldig maken aan wangedrag verbood een bepaald gebouw binnen te gaan. De Kam pleitte ervoor de „boefjes” een nieuwe kans te geven. „Met de politie ontstond een discussie over vergeving. Een tweede kans is een ander woord voor het begrip vergeving. Ten slotte ging de politie mee in de redenering.”
Hij pleitte ervoor om „uit te gaan in de wereld.” Zijn advies: „Zet –letterlijk en figuurlijk– geen hek om de kerk.”
De Kam: „Een kerkelijke gemeente had op het terrein van de kerk veel last van hangjongeren. Iemand stelde voor een stevig hekwerk om de kerk te zetten, zodat de problemen over zouden zijn. Een ander wilde het geld liever gebruiken voor het inhuren van een jongerenwerker om de jongeren in de kerk te krijgen.”
Bij het bereiken van de wereld kan een krachtenbundeling met niet-christenen goed van pas komen, aldus De Kam. Hij vertelde over samenwerking met moslims, die net als christenen ageren tegen de vrouw als lustobject. Een moslim wilde zelfs bij Youth for Christ komen werken, maar dat was „een brug te ver.”
Kwetsbaarheid
Het onderwerp seksualiteit kwam zaterdag tijdens diverse workshops aan de orde. Tiemen Westerduin, medewerker van de chistelijke hulporganisatie Compassion, sprak over onder meer seksuele fantasieën, grenzen, kwetsbaarheid en porno. De talkshow ”De wereld sekst door” ging over het vinden van een weg door een overgeseksualiseerde wereld.
Evenals de voorgaande dagen was muziek zaterdag het voornaamste bestanddeel van het festival. Zondag had de afsluiting plaats.