Vrouwenauto’s steeds kleiner
AMSTERDAM (ANP) – Vrouwelijke automobilisten rijden op dit moment het meest in een Opel Corsa. De Volkswagen Golf en Polo nemen de tweede en derde plaats in, zo blijkt uit een analyse die datacentrum RDC van het Nederlandse wagenpark heeft gemaakt.
Hoe lang die top drie zo blijft, is de vraag want vrouwen blijken steeds vaker zuinigere autootjes te kopen. In de eerste zeven maanden van dit jaar schaften zij de Toyota Aygo verreweg het meest aan, gevolgd door de Peugeot 107 en de Citroën C1.In 2008 stonden in de top tien van meest gekochte auto’s door vrouwen nog vijf auto’s uit het A–segment en vijf uit het iets grotere en minder zuinige B–segment. Nu staan er nog maar drie auto’s in uit het B–segment en zeven uit het A–segment.
Ruim 80 procent van de auto’s die vrouwen aanschaffen is een zogenaamde hatchback. Dat type zonder gescheiden kofferbak wordt sowieso het meest verkocht, maar mannen kopen veel vaker dan vrouwen een MPV, stationwagen of terreinwagen, zo blijkt uit de cijfers.
Wat verder opvalt, is dat vrouwen vergeleken met mannen op jongere leeftijd een nieuwe auto aanschaffen. Van alle vrouwen die dit jaar een nieuwe auto kochten, was 40 procent jonger dan 45 jaar, van alle mannen 22 procent. Mannen maken op latere leeftijd wel een inhaalslag. Van alle mannen die in 2009 een nieuwe auto aanschaften was een kwart ouder dan 65 jaar, bij de vrouwen kocht 13 procent na hun 65e een nieuw autootje.