Binnenland

ProRail onder druk met saneren Zeeuwse lijn

Omwonenden van de spoorlijn Roosendaal-Vlissingen denken niet dat spoorwegbeheerder ProRail 1 september een nieuw saneringsprogramma tegen geluidsoverlast klaar heeft.

Van onze correspondent
14 August 2009 09:29Gewijzigd op 14 November 2020 08:27
DEN HAAG – Omwonenden van de spoorlijn Roosendaal-Vlissingen denken niet dat spoorwegbeheerder ProRail 1 september een nieuw saneringsprogramma tegen geluidsoverlast klaar heeft. Foto: ANP
DEN HAAG – Omwonenden van de spoorlijn Roosendaal-Vlissingen denken niet dat spoorwegbeheerder ProRail 1 september een nieuw saneringsprogramma tegen geluidsoverlast klaar heeft. Foto: ANP

Dat bleek donderdag tijdens een zitting bij de Raad van State.ProRail beweerde evenwel dat het wel lukt het nieuwe plan klaar te hebben. De nieuwe geluidsonderzoeken zijn afgerond en de laatste hand wordt aan het saneringsprogramma gelegd. Zonder dat programma kan de minister van VROM eind dit jaar geen nieuw maximale geluidgrens voor het goederentreinvervoer langs de Zeeuwse lijn vaststellen.

Immers, in 2008 veegde de Raad van State het vorige geluidsaneringsbesluit van tafel, omdat er onvoldoende onderzoek was gedaan naar de effecten van het gebruik van stiller treinmaterieel. Zo verwacht ProRail door het gebruik van stillere treinen met onder meer kunststofremblokken een geluidafname van maar liefst 7 decibel. In het nieuwe plan hoeven er minder lange en hoge geluidschermen en andere kostbare maatregelen genomen te worden.

De Raad van State stelde in mei 2008 vast dat niet duidelijk was hoe ProRail en VROM aan die cijfers zijn gekomen. De Raad droeg VROM daarop op binnen zes maanden een nieuw besluit te nemen. Maar dat kon volgens VROM niet omdat er eerst nieuwe landelijke reken- en meetvoorschriften voor stiller treinvervoer moesten komen.

Die zijn er intussen en worden binnenkort in de Staatscourant gepubliceerd. Het duurde volgens de woordvoerster van VROM allemaal langer dan zes maanden en daar was niets aan te doen. Om die reden nam de minister een soort tussenbesluit door tijdelijk geen maximale geluidgrens voor het goederentreinvervoer op te leggen.

De Raad van State stelde daar donderdag een reeks kritische vragen over. Staatraad J. Boll vroeg wat de minister gaat doen als ProRail op 1 september in gebreke mocht blijven als het geen saneringsprogramma inlevert. De woordvoerster van het ministerie van VROM zei dat het departement ProRail aan de afspraken gaat houden. De raadsman van ProRail zei dat 1 september alleszins haalbaar is, maar hield desalniettemin een klein slagje om de arm.

Omwonendenwoordvoerder A. Reimerink vreest dat het allemaal toch veel langer gaat duren en dat VROM eind dit jaar wel weer met een nieuw gedoogbesluit zal komen. „Nu gelden er geen beperkingen voor de snelheid en het aantal treinen en dat komt de vervoerders wel goed uit, want het is crisis. En de al genomen geluidmaatregelen zijn onvoldoende.”

De woordvoerster van het VROM-ministerie zei dat bijna alle oude saneringsmaatregelen al zijn genomen. „Alleen in de bebouwde kom van Goes zijn we nog niet klaar, maar het is echt niet zo dat de treinen maar raak kunnen rijden. Formeel is ProRail in overtreding en in de praktijk zal de railvervoerder zich aan de geluidgrenzen moeten houden. Zodra het nieuwe saneringsprogramma klaar is kunnen we kijken of er nog extra maatregelen nodig zijn.”

Mocht de Raad van State ook de omstreden tussenbesluiten van VROM vernietigen dan zal ProRail en de minister extra haast moeten maken met het nieuwe saneringsprogramma en het geluidgrenzenbesluit

Uitspraak over enkele weken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer