Scholier blijft bij papieren agenda
Ook in het digitale tijdperk heeft de papieren schoolagenda geen enkele concurrentie te vrezen van een elektronische variant.
Vele honderdduizenden schoolagenda’s gaan jaarlijks over de toonbank. Ze zijn er in soorten en maten en variëren in prijs van een paar euro tot enkele tientallen euro’s.„Zolang je in Outlook geen foto’s kunt plakken, blijft de papieren agenda nog steeds veel aantrekkelijker voor scholieren”, meent een woordvoerster van V&D. „Een agenda is voor een scholier een soort dagboek. Daar moeten bijvoorbeeld foto’s en briefjes in worden geplakt.”
V&D is marktleider op het gebied van schoolagenda’s en heeft naar eigen zeggen 40 procent van de markt in handen. Bruna neemt de tweede plaats in. De keten van kantoorboekhandels ziet dit jaar een stijging van de verkoop. Exacte cijfers geeft het concern niet, maar de omzet zou een stijgende lijn vertonen ten opzichte van die in 2008. Wat daarvan de oorzaak is, is niet duidelijk, aldus een woordvoerster.
Vanaf half mei liggen de agenda’s in de winkel. Vooral brugklassers zijn er vroeg bij, aldus Bruna. Meisjes zijn dan weer eerder dan jongens. Bruna signaleert ook een verschuiving van de merkagenda naar exemplaren van het eigen merk. Van de vijftien best verkochte komen er twaalf uit de eigen Brunalijn.
HEMA verkoopt alleen eigen merken. De gemiddelde prijs ligt op 5 euro. Over verkoopcijfers of omzet wil de HEMA geen bijzonderheden geven.
De Utrechtse V&D biedt keus uit 170 verschillende agenda’s; de honderden exemplaren liggen uitgestald op de schoolcampus. „Ieder jaar verkopen we honderdduizenden schoolagenda’s”, zegt Sandy Perquin van het warenhuis. Volgens haar zijn jongens gemakkelijker in hun keus. „Die zijn bovendien erg merkvast.” Meisjes worden meer beïnvloed door vriendinnen en door hun omgeving. „Vaak zijn er meerdere bezoekjes aan de winkel nodig voordat tot de aankoop van een agenda over wordt gegaan”, aldus Perguin.
Het warenhuis verkoopt alles wat een scholier nodig heeft. Dit jaar zijn er 350.000 rollen kaftpapier verkocht. „Dat is 2,2 miljoen meter.” Roze is de populairste kleur.
Volgens Perquin is er sprake van een run op de Poken. Met dit apparaatje kunnen jongeren gegevens uitwisselen die bijvoorbeeld op Hyves staan. „Ik voorspel dat de Poken dit jaar een trend wordt.”