Binnenland

Online leren niet voor iedereen geschikt

Online leren is niet voor iedereen weggelegd. Sterker nog: veel mensen hebben er niets aan. Kan de LOI nu zijn biezen pakken?

Binnenlandredactie
11 August 2009 11:55Gewijzigd op 14 November 2020 08:26
MAASTRICHT – Online leren is niet voor iedereen weggelegd. Sterker nog: veel mensen hebben er niets aan. Kan de LOI nu zijn biezen pakken? Foto ANP
MAASTRICHT – Online leren is niet voor iedereen weggelegd. Sterker nog: veel mensen hebben er niets aan. Kan de LOI nu zijn biezen pakken? Foto ANP

Bart Rientjes van de vakgroep Educational Research and Development van de Maastricht University School of Business and Economics (SBE) kan het weten.De onderzoeker concludeert na diepgravende studie onder honderd op afstand lerende studenten: door het ontbreken van toezicht op de leerprestaties van cursisten is online studeren niet voor iedereen geschikt.

Het resultaat van het wetenschappelijk onderzoek komt niet helemaal onverwacht, geeft Rientjes zelf voorzichtig toe. „Het klinkt als een voor de hand liggende conclusie, maar tot nu toe is het nooit echt onderzocht.” Sinds gistermiddag weten we het echter zeker.

De conclusie lijkt desastreus voor de LOI. De onderwijsinstelling uit Leiden leeft immers van het leren op afstand. Toch is hoofd communicatie Jan Jelle Bouma „niet geschokt” door de bevindingen uit Maastricht. „Je kunt alle vormen van online leren niet over één kam scheren. Een taalcursus van de HEMA laat cursisten aan hun lot over.”

De LOI –86 jaar ervaring, 500 cursussen, ruim 100.000 studenten– onderkent echter het gevaar van voortijdige afhakers. Het onderwijsinstituut biedt cursisten daarom verschillende handvatten om hen door de opleiding te loodsen. „Studenten krijgen begeleiding van een e-coach en eventueel binnen 48 uur antwoord van een docent.”

Cursisten kunnen verder een sms- of e-mailalert activeren die aangeeft wanneer een bepaald studieonderdeel moet worden opgepakt. „We sturen ook bemoedigende teksten: „Kom op, nog even doorzetten.” Daarnaast werkt de LOI met online-examentrainingen, aangepast lesmateriaal en eventueel praktijkdagen.”

Desondanks geeft een x aantal studenten er voortijdig de brui aan. Bouma zegt geen cijfers te kunnen geven. „Het kan zomaar 50 procent zijn. Het verschilt enorm per onderdeel. Bij de opleiding van hartfunctielaborant haalt 90 procent de eindstreep. Bij andere cursussen soms niet meer dan 30 procent.”

Het behalen van het begeerde papiertje staat of valt uiteindelijk met de motivatie van de leerling. Net als in het oude, vertrouwde klaslokaal. Ook voor die wetenschap hebben we Maastricht niet direct nodig.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer