Bedrijven gedupeerd via telefooncentrales
Hackers weten op slinkse wijze bedrijven met een telefooncentrale op te lichten.
De hackers kraken de pincode en bellen zo op afstand via het bedrijf naar dure betaalnummers in het buitenland. Dat gebeurt meestal ’s nachts.Sinds het begin van de zomer krijgt KPN een tot twee meldingen per week van gekraakte telefooncentrales van Nederlandse bedrijven, bevestigde een woordvoerder gisteren een bericht in het AD.
De schade loopt al snel in de tienduizenden euro’s. KPN waarschuwt bedrijven bij ongewoon telefoongebruik, maar brengt de kosten wel gewoon in rekening. „KPN waarschuwt bij afwijkend belgedrag. Soms is daar een verklaring voor, soms blijkt er iets mis te zijn. Wij zien alleen dat er wordt gebeld, niet wat er wordt gebeld”, zegt de woordvoerder.
Afgelopen jaar kwamen bij KPN 25 tot dertig meldingen binnen over gehackte telefooncentrales.
Volgens de woordvoerder van de telecomaanbieder kunnen bedrijven veel doen om fraude te voorkomen. „Het is bijvoorbeeld raadzaam om de fabrieksinstellingen aan te passen aan eigen instellingen en een pincode in te stellen die moeilijk te raden is. Dus niet 0000, 1111 of 1234.”
De manier van opereren is niet nieuw, aldus KPN. De telecomaanbieder ziet het al enkele jaren gebeuren. De woordvoerder noemt fraude en oplichting bijzonder vervelend voor wie het overkomt, maar stelt ook dat het met 25 tot 30 gevallen in een jaar een relatief klein probleem betreft.
Een bedrijf in Rotterdam liep onlangs in twee nachten 30.000 euro schade op.
KPN werkt met een systeem dat alarmeert bij uitschieters in het belgedrag. De telecomaanbieder neemt dan contact op met de persoon of het bedrijf om hen te informeren. Dat gebeurde ook in het Rotterdamse geval.