Winst voor Procter & Gamble
Het Amerikaanse bedrijf Procter & Gamble boekte in het laatste kwartaal van vorig jaar een winst van 1,49 miljard dollar (1,37 miljard euro).
Dit resultaat is ruim 14 procent meer dan de 1,3 miljard dollar die P&G in hetzelfde kwartaal van 2001 noteerde. De omzet steeg met 6 procent tot 11,01 miljard dollar (10,13 miljard euro).
Het bedrijf bereikte dit resultaat ondanks een scherpe prijzenslag in bepaalde marktsectoren, zoals wasmiddelen en tandverzorging. „Als je de prijzen met gemiddeld 2 procent verlaagt en de omzet met 6 procent verhoogt, dan ben je duidelijk goed bezig”, aldus William Steele, marktanalist voor de Banc of America in New York. P&G-topman Lafley benadrukte dat zijn bedrijf in de afgelopen periode een agressieve campagne heeft gevoerd voor kostenbeperkingen in alle sectoren van het bedrijf.
Procter & Gamble maakt ruim 300 huishoudelijke producten, van tandpasta tot luiers. In sommige sectoren ondervindt het bedrijf scherpe concurrentie, maar het blijft ook nieuwe producten op de markt brengen. „De winstmarge voor nieuwe producten is hoger, omdat de consument bereid is meer te betalen voor innovatie”, aldus Lafley dinsdag bij het bekendmaken van de nieuwe kwartaalcijfers. Procter verwacht een voortzetting van de positieve trend voor het eerste kwartaal van dit jaar, met een verwachte winstmarge van minstens 11 procent en een groei van de omzet van minimaal 6 procent.