Reclame met De Hond mag niet
De Nederlandse Energie Maatschappij moet stoppen met reclames waarin Maurice de Hond optreedt. De opiniepeiler heeft een te groot gezag als onafhankelijk deskundige en mag daarom niet specifiek een product aanprijzen.
Dat heeft de Reclame Code Commissie bepaald, aldus de Volkskrant woensdag. Het bedrijf kan tot 11 augustus in beroep gaan tegen de uitspraak van de commissie.In de reclame beweert De Hond dat 94 procent van de Nederlandse huishoudens geld kan besparen door een andere energieleverancier te kiezen. De opiniepeiler treedt op in spotjes op televisie en radio en is ook te zien in advertenties in kranten en op internet. De Reclame Code Commissie vindt dat de adverteerder daarbij gebruikmaakt van het vertrouwen dat De Hond geniet „bij een belangrijk deel van het televisiekijkend publiek.” Omdat de adverteerder „onmiskenbaar op dit vertrouwen voortborduurt”, wordt het bedrijf gevraagd de campagne te staken.
De Hond reageert verbaasd. Hij wijst er in de Volkskrant op dat hij in zijn onderzoek niet in alle gevallen concludeert dat de Nederlandse Energie Maatschappij de goedkoopste is. „In reclames wordt zo vaak verwezen naar onafhankelijk onderzoek. Dat zou toch moeten kunnen?”
De Reclame Code Commissie kan geen boete opleggen. Wel kunnen media op basis van een uitspraak besluiten advertenties te weigeren.