Recessie treft toch markt van spelcomputers
Verkopers van spelcomputers hebben het moeilijk. Bedrijven als Nintendo en Sony zien de vraag hard teruglopen. Ook de Nederlandse gamesmarkt verzwakt.
Vorig jaar riepen de grootste spelers in de gamesmarkt nog dat hun industrie een recessie kon weerstaan. Consumenten zouden door de economische recessie meer plezier thuis gaan zoeken. Dat moest mogelijkheden bieden voor de aanbieders van computerspelletjes.De cijfers wijzen echter anders uit. Nintendo verkocht in de periode april-juni wereldwijd 2,23 miljoen exemplaren van zijn Wii-spelcomputer. Een jaar eerder waren dat er nog 5,17 miljoen.
Van de Playstation 3 van Sony gingen 1,1 miljoen exemplaren over de toonbank, een afname van 500.000 stuks.
Vooral de neergang van Nintendo is opvallend. Het bedrijf haalde met de Wii razendsnel een mijlpaal van 50 miljoen verkochte exemplaren door zich te richten op gamen in gezinsverband. In april erkende topman Satoru Iwata echter al dat zijn paradepaardje zich in de „meest ongezonde conditie” bevond sinds de introductie in 2006.
De verkoop van de Xbox 360 van Microsoft daalde het afgelopen kwartaal met 100.000 tot een totaal van 1,2 miljoen, maar had daarvoor wel prijsdalingen nodig.
Nintendo en Sony hielden vast aan hun prijzen. Analisten vragen zich nu af of zij dit kunnen volhouden.
Ook in Nederland daalde de verkoop in de afgelopen maanden, zo heeft GfK Retail & Technology geconstateerd bij zijn metingen in de detailhandel. Concrete cijfers kan het onderzoeksbureau echter nog niet naar buiten brengen. „Maar we zitten in de min”, aldus GfK-manager entertainment Maikel Verhaaren.
Opvallend is dat de vraag naar software voor de Wii, de Playstation 3 en de Xbox 360 op de Nederlandse markt nog wel is gestegen het afgelopen halfjaar, aldus Verhaaren. „Dit komt doordat de verkoop van consoles vorig jaar een enorme sprong heeft gemaakt. Mensen willen daarop blijven spelen en kopen dus nieuwe spelletjes.” De verkoop van spellen voor draagbare spelcomputers, zoals de DS (Nintendo) en de PSP (Sony), heeft volgens hem wel klappen opgelopen.
Vorig jaar sleet de detailhandel in Nederland 1,48 miljoen consoles aan consumenten, een toename van 49 procent. „De groei was explosief. Dan is het ook niet zo vreemd dat het wat minder gaat”, zegt commercieel directeur Olaf Zwijnenburg van Free Record Shop.