Autofabrikanten slordig met veiligheid voetgangers
De veiligheid van voetgangers krijgt nog steeds onvoldoende aandacht van autofabrikanten. Dat blijkt volgens de ANWB uit de laatste Euro NCAP crashtest. Daarin scoren bijna alle voertuigen slecht op het onderdeel voetgangersveiligheid.
De auto-industrie sprak eind 2001 met de Europese Commissie een vrijwillige regeling af. Vanaf juli 2005 moeten alle nieuwe voertuigen voldoen aan een basisniveau op het gebied van veligheid voor voetgangers. Vanaf 2010 geldt er een uitgebreid pakket eisen op dit terrein.
De auto-industrie had volgens de ANWB haar goede wil kunnen tonen door al voor 1 juli 2005 nieuwe auto’s veiliger te maken voor voetgangers, de kwetsbaarste groep verkeersdeelnemers. Slechts een enkele fabrikant heeft dat wel gedaan.
De veiligheid kan worden verhoogd door aan de voorzijde de materialen en de vorm van de auto aan te passen. Vooral het gebruik van minder harde onderdelen vlak onder de motorkap kan bij aanrijdingen tot aanzienlijk minder letsel leiden. Hierdoor zou het aantal doden en gewonden in Europa jaarlijks met respectievelijk 2100 en 18000 kunnen verminderen.