Kwaliteitsfiets houdt van tegenwind
De populariteit van dure kwaliteitsfietsen neemt onverminderd toe, zelfs in tijden van economische crisis.
Mensen kiezen vaker voor een sportieve of elektrische fiets van goede kwaliteit en zijn bereid daar flink voor te betalen. De Nederlandse fietsfabrikant Accell plukt er de vruchten van.Accell, bekend van de fietsmerken Batavus, Sparta en Koga-Miyata, zag de nettowinst in de eerste helft van dit jaar met 15 procent stijgen tot ruim 22 miljoen euro. De omzet ging met 9 procent omhoog naar 333 miljoen euro. Ook rekent het voor heel 2009 op een hogere winst en omzet. „Niet veel bedrijven kunnen dat zeggen in deze crisistijden”, reageerde een analist.
Vooral de elektrische fiets is erg populair, niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland en Frankrijk. Bij Accell liep vorige week het miljoenste exemplaar van de band. Het bedrijf uit Heerenveen is Europees marktleider wat betreft e-bikes.
Ook profiteert Accell van een sterke vraag naar sportieve fietsen, zoals de racefietsen en de mountainbikes van Koga-Miyata en het Franse dochtermerk Lapierre.
Accelltopman René Takens begrijpt de stijgende populariteit van dure fietsen. „Mensen zijn toch bereid in een goede fiets te investeren, zelfs als die meer dan 1000 euro kost.”
Zelfs jongeren ontdekken de elektrische fiets. Schooljeugd op het platteland kiest steeds vaker voor een elektrische fiets dan voor een scooter, omdat e-bikes vrijwel niet meer te onderscheiden zijn van normale fietsen. „Het imago van een elektrische fiets als hulpmiddel voor bejaarden en hulpbehoevenden is definitief voorbij”, aldus Takens.
De recessie raakt Accell dus nog niet. Sterker nog, omdat veel mensen ervoor kiezen in eigen land vakantie te vieren, wordt er zelfs van geprofiteerd. Die mensen zijn eerder bereid een dure fiets te kopen om eropuit te trekken, meent Takens.
Verder heeft het bedrijf veel succes met speciale doelgroepfietsen, zoals bakfietsen en fietsen die speciaal zijn aangepast om kinderen mee te vervoeren. „Dat zijn trends waar we op inspelen. Het is belangrijk om voorop te blijven lopen. Je moet goed kijken waar fietsen voor worden gebruikt en praten met je doelgroepen”, aldus Takens.
Branchevereniging Bovag bevestigt de toenemende vraag naar kwaliteitsfietsen. „Ja, wij herkennen die trend. Een belangrijk deel komt voor rekening van de e-bikes. We voorzien nog steeds een grote groei door nieuwe doelgroepen zoals scholieren”, aldus Maurice Manders van Bovag.
Accell werkt inmiddels alweer aan een derde generatie e-bikes. Het bedrijf ontwikkelt alles zelf, van de batterijen tot de elektromotor. „We willen mooie producten maken en marktleider blijven”, zei Takens.