Binnenland

Veluwe niet blij met vliegroutes Lelystad

De gemeenten Harderwijk, Nunspeet en Ermelo zijn niet te spreken over de geplande vliegroutes vanaf het uit te breiden vliegveld in Lelystad.

Van onze correspondent
23 July 2009 09:24Gewijzigd op 14 November 2020 08:22

Volgens de gemeente Ermelo zijn de Gelderse inwoners niet gekend in de plannen en is er zelfs sprake van handelen in strijd met de bestuurswet.Schiphol wil 9500 vluchten verplaatsen naar Lelystad Airport. Het Flevolandse vliegveld moet daarom flink uitbreiden om uiteindelijk jaarlijks 2,5 miljoen passagiers te kunnen ontvangen. Burgers en instellingen konden tot woensdag reageren op deze uitbreidingsplannen.

Volgens de gemeente Ermelo hebben veel inwoners helemaal geen weet van de plannen. In de toekomst zullen er vliegroutes direct boven het grondgebied en de kern van Ermelo komen. Er zijn echter geen informatieavonden gehouden en ook hebben de stukken niet bij de gemeente Ermelo ter inzage gelegen.

„Wij hebben geen bezwaar tegen het uitbreiden van het vliegveld, maar doe het dan wel zorgvuldig”, zegt de Ermelose burgemeester W. Omta. De burgemeester vindt dat de inspraakprocedure zorgvuldiger had moeten worden gevoerd. Het college ontdekte zelf dat een van de vliegroutes over de kern loopt.

Bovendien zijn de effecten van de overvliegende verkeersvliegtuigen niet bekend. „Het is ons onbekend hoe laag ze over komen vliegen. Het leeft hier wel. We hebben nu al te maken met militaire vluchten en er ligt al een laagvliegroute boven deze gemeente. Als daar permanent vliegverkeer van en naar Lelystad bij komt, is dat mogelijk wat te veel.”

De gemeente Ermelo vindt eigenlijk dat de inspraakprocedure moet worden overgedaan. De stukken zijn immers niet op de juiste wijze bekend­gemaakt en ook hebben ze niet ter inzage gelegen in het gemeentehuis. „Nu dit niet is gebeurd, is gehandeld in strijd met de Algemene wet bestuursrecht. Dit is onzorgvuldig en in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur”, schrijft het Ermelose college in zijn zienswijze.

De meeste kritiek hebben de gemeenten op het feit dat aanvliegroutes over de natuurgebieden van de Veluwe komen te liggen. Een van de routes gaat over „een groot aantal natuur- en recreatieterreinen waar vele duizenden mensen het hele jaar door voor hun rust recreëren”, staat in een van de inspraak­reacties. Ook gaat de route over instellingen en scholen die mogelijk hinder zullen ondervinden van de laagvliegende passagiersvliegtuigen.

Daarnaast brengen de routes de nodige risico’s met zich mee. Zo ligt onder meer de Generaal Spoorkazerne onder een van de aanvliegroutes. Hier liggen munitie en explosief materiaal opgeslagen.

De gemeenten Nunspeet en Harderwijk hebben in 2008 een alternatieve route laten onderzoeken door het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium. Hiermee moeten bebouwing en natuur op de Veluwe worden ontzien. Dit alternatief is echter niet in de plannen van het vliegveld meegenomen. De alternatieve route zou namelijk zorgen voor een verslechterde verkeersleiding van de vliegtuigen. De gemeente Nunspeet vindt dat een dergelijk technisch probleem niet per definitie boven maatschappelijke problemen zoals verstoring van fauna en woonkernen kan worden gesteld. De directie van het vliegveld reageerde vorig jaar al dat het niet aan haar, maar aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat is om de vlucht­routes te bepalen.

De Regio Noord-Veluwe, die reageert namens deze gemeenten en de gemeenten Elburg, Oldebroek en Putten, meent dat de belangen van toerisme en zorg in deze gemeenten onvoldoende zijn meegewogen in het vaststellen van de vliegroutes. De regio wijst er onder meer op dat in Putten en Ermelo de nodige zorginstellingen staan die niet belast moeten worden met veel geluidshinder.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer