Supers reageren rap op prijsactie Ahold
Diverse supermarktketens hebben vorige week soms in allerijl een aantal artikelen in de schappen in prijs verlaagd of gaan dat nog doen. Zij reageren daarmee direct op de prijsverlagingen die Albert Heijn begin vorige week heeft doorgevoerd.
Het vakblad Distrifood haalde zaterdag drie ondernemingen aan die zeggen prijzen te hebben verlaagd. Als eerste reageerde Laurus. Het supermarktconcern heeft afgelopen woensdag bij de formules Super De Boer (SDB) en Konmar de prijzen van circa 300 artikelen verlaagd. Tot de reactie is in allerijl besloten. Afgelopen woensdag hadden de SDB- en de Konmar-winkels nog niet de beschikking over het promotiemateriaal dat de prijsverlaging in de winkels aan de klanten duidelijk moet maken.
Laurus heeft bij zijn formules Super De Boer en Konmar onder meer koffie, cola en wasmiddelen goedkoper gemaakt. Edah, ook van Laurus, doet dat niet, omdat de formule begin dit jaar al 250 artikelen voor minder aanbood. Woordvoerder F. Kremer van Laurus zegt dat het bij SDB en Konmar gaat om een vaste verlaging van de prijzen. Volgens hem is de actie nodig om de prijsafstand tussen Super De Boer en Konmar ten opzichte van de grote concurrent Albert Heijn vast te houden.
Supermarktformule Plus van Sperwer maakt volgende week een onbekend aantal producten goedkoper. „Wij zijn absoluut niet gelukkig met de ontwikkeling, maar kunnen niet achterblijven”, aldus adjunct-directeur J. de Korte. De beide ondernemingen waren zaterdag niet bereikbaar voor commentaar.
C1000 heeft in een eerste reactie op AH ruim honderd van zijn 10.000 producten lager geprijsd, bevestigde een woordvoerder zaterdag. Afhankelijk van wat de concurrentie doet, komt de formule van Ahold-dochter Schuitema met meer prijsaanpassingen. Het bedrijf heeft dagelijks twee onderzoekers op pad die de concurrenten vergelijken. „Wij willen tussen AH en Aldi blijven zitten.”
Uit onderzoek van Schuitema komt volgens woordvoerder K. J. van den Hoven naar voren dat AH zich het laatste jaar uit de markt heeft geprijsd. „Het is logisch dat ze daar een prijscorrectie op loslaten.”
Albert Heijn lette de laatste jaren wel op kwaliteit, maar minder op prijs, erkende de keten afgelopen maandag zelf ook. Omdat het „economisch minder” gaat en de klant de broekriem aantrekt, ging ook AH mee, heette het argument. Duidelijk is dat discounters zoals Aldi en Lidl steeds meer klanten trekken.
Traditioneel stunten supermarkten in januari met aanbiedingen om klanten na de dure feestmaanden binnen te halen en te houden. Het lijkt er steeds meer op dat supermarkten dit jaar sterk op elkaar reageren. De laatste echte prijzenoorlog, waarin volumeproducten zoals melk onder de kostprijs werden verkocht, dateert van drie jaar geleden.