„Journalistiek straks geen betaald vak”
De journalistiek zal in de toekomst voor veel journalisten geen fulltime-, betaalde baan meer zijn, maar een bezigheid die voortkomt uit een roepingsbesef.
Dat betoogt Chris Anderson in zijn gisteren verschenen boek ”Free. Hoe het nieuwe Gratis de markt radicaal verandert”.Daarin zet hij uiteen hoe dagbladuitgevers gedwongen moeten accepteren dat consumenten minder en minder bereid zullen zijn te betalen voor de informatie die zij aanbieden. Een grootscheepse sanering van de dagbladsector is onvermijdelijk, aldus Anderson.
In het bijscholen van amateur-journalisten ziet Anderson voor journalisten een nieuwe markt.
Ondernemers binnen en buiten de dagbladsector moeten producten gratis weggeven en vervolgens strategieën ontwikkelen om toch winstgevend te zijn. Reclame-inkomsten kunnen een steeds belangrijkere inkomstenbron worden, aldus Anderson.
Vanuit de internationale krantenwereld is er scepsis en kritiek. „Hoezo is gratis een onvermijdelijk, economisch principe?” aldus recensent Malcolm Gladwell in The New Yorker. „Dagbladuitgevers moeten hun producten tegen steeds lagere prijzen aanbieden omdat grote internetproviders kranten hun wil opleggen. Dat is een ander verhaal.”