Nederlands vrachtschip zinkt na aanvaring
Het Nederlandse vrachtschip Assi Eurolink is zaterdagmorgen op de Noordzee, enkele tientallen kilometers uit de kust van Terschelling, gezonken na een aanvaring met het Zweedse vrachtschip Seawheel Rhine. De zestien opvarenden van de Assi Eurolink zijn via een ladder overgestapt op het Zweedse schip. Dat meldde de kustwacht zaterdag.
De twee schepen kwamen rond 08.00 uur met elkaar in aanvaring. Rond dat tijdstip ontving de kustwacht een noodoproep van de Seawheel Rhine die op weg was naar Hamburg. Binnen een half uur was de 163 meter lange Assi Eurolink gezonken. De boot vervoerde geen lading en was onderweg van het Britse Sheerness naar Haraholmen in Zweden.
Na de noodoproep stuurde de kustwacht een aantal reddingsboten, het kustwachtvliegtuig en een helikopter van de Koninklijke Marine naar de plaats van het ongeval.
De bemanning van de helikopter heeft aan de hand van wrakstukken en luchtbellen vastgesteld op welke plaats het wrak van Assi Eurolink precies ligt. Het gezonken vrachtschip ligt op een diepte van 30 tot 35 meter, middenin een belangrijke vaarroute. De scheepvaart ondervindt hinder van het wrak, maar kan de vaarroute gewoon blijven gebruiken.
Op de plaats van het wrak is de Terschellinger reddingboot Arie Visser aanwezig om de passerende scheepvaart in de gaten te houden en te attenderen op het wrak. Het kustwachtcentrum Den Helder zendt regelmatig een waarschuwingsbericht uit met de positie van het wrak. Tevens is het betonningsvaartuig Terschelling onderweg om het wrak met boeien te markeren.
Het is nog onduidelijk wanneer de Assi Eurolink kan worden geborgen. Het Zweedse vrachtschip liep schade op aan het voorschip, maar kon zijn reis naar de haven van Hamburg rond 10.15 uur vervolgen. De opvarenden van het gezonken Nederlandse schip worden in de Duitse havenstad aan wal gezet.
Directeur vlootzaken R. Strijland van Wagenborg Shipping in Delfzijl, de reder van de Assi Eurolink, noemde het in het Radio 1 Journaal „onbegrijpelijk” dat de schepen met elkaar in aanvaring zijn gekomen. Kort voor het ongeval hadden de stuurlui van de schepen nog contact met elkaar. De kapitein van de Assi Eurolink, met wie Strijland had getelefoneerd, had gezegd dat zijn schip geen fout heeft gemaakt. De oorzaak moet nog worden uitgezocht, maar de directeur van Wagenborg houdt rekening met een inschattingsfout wat de snelheid betreft.