Driekwart docenten trots op beroep
Driekwart van de leraren is trots op zijn beroep. Een meerderheid zou weer leraar worden als hij nu voor de keuze van een beroep zou staan.
Dat blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) waarvan de resultaten dinsdagmiddag zijn aangeboden aan staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs. Volgens het rapport noemt driekwart van de docenten de omgang met leerlingen als aantrekkelijk aspect van zijn werk. Meer dan de helft noemt ook de overdracht van vakkennis aan leerlingen aantrekkelijk.De direct leidinggevenden op de eigen school krijgen van de leraren een ruime voldoende, maar het functioneren van de schoolleiding laat volgens de docenten te wensen over.
De komende jaren zullen vooral in voltijd werkende, veelal mannelijke leraren met pensioen gaan, terwijl de jonge leraren, meestal vrouwen, vooral in deeltijd werken. Oudere leraren die in hun opleiding veel vakkennis maar minder pedagogisch-didactische vaardigheden hebben opgedaan, maken langzamerhand plaats voor jongere leraren die juist sterk pedagogisch-didactisch maar minder vakinhoudelijk onderlegd zijn.
In het voortgezet onderwijs werken circa 77.000 leraren. Voor het onderzoek werd gebruikgemaakt van een representatieve steekproef, waaraan ruim 2700 leraren meewerkten. Het onderzoek kwam tot stand met financiële steun van het ministerie van OCW.