Mercedes probeert met de S400 Hybrid goede sier in de topklasse te maken

Hybridetechniek kost veel. Het is dus makkelijker er in de topklasse goede sier mee te maken. Bovendien is het effect van de elektrische ondersteuning van een benzine­motor bij een fors bemeten en zware auto veel groter. Mercedes heeft nu een hybride van de grote S-klasse en belooft een verbruik dat 21 procent lager ligt.

Tony Vos
26 June 2009 10:57Gewijzigd op 14 November 2020 08:13
De uiterlijke veranderingen aan de Mercedes S-klasse zijn bescheiden; het draait om de hybridetechniek. Foto Tony Vos
De uiterlijke veranderingen aan de Mercedes S-klasse zijn bescheiden; het draait om de hybridetechniek. Foto Tony Vos

De presentatie van de nieuwe Mercedes S400 Hybrid valt samen met de facelift van de S-klasse. Maar het zichtbare effect daarvan blijft beperkt. Aan het front is met name de verlichting aangepakt alsmede de vormgeving van de voorbumper. Ledtechniek wordt op verschillende niveaus ingezet.De S400 Hybrid is gebaseerd op de S350 met een 3,5 liter V6 benzine­motor. Deze werd op een aantal punten verbeterd en levert met 279 pk iets meer vermogen dan voorheen en is tegelijk zuiniger.

Van deze veranderingen profiteert ook de S350 zelf. Daarbij komt in de aandrijflijn een elektromotor die goed is voor 20 pk en 160 Nm aan koppel. Werken beide motoren samen dan komt de gezamenlijke opbrengst op 299 pk en 385 Nm. De elektronica die de 7G-tronic automaat aanstuurt, is op deze nieuwe versie aangepast en eveneens op zuinig rijden afgestemd. Dat is goed merkbaar bij een snelle passeermanoeuvre. Bij het volledig intrappen van het gaspedaal vraagt de automaat meer bedenktijd en dan nog loopt het toerental niet op naar het maximum.

Een start- en stopsysteem wint energie terug bij afremmen en schakelt de motor uitrollend voor een verkeerslicht beneden de 15 km/u al uit. Mercedes neemt voor deze hybride een moderne lithium-ionbatterij die compacter van bouw is en meer energie kan bevatten. De S400 Hybrid accelereert in 7,2 seconden naar de 100 km/u en haalt een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Belangrijker is de invloed van al deze prachtige techniek op het verbruik en daarbij moet worden afgegaan op de cijfers die Mercedes zelf geeft. De normale S350 produceert zo’n 235 g/km aan CO2. Bij de S400 Hybrid wordt dit beperkt tot 190 g/km en dat komt neer op een reductie van zo’n 20 procent.

Met de komst van de vernieuwde S-klasse loopt het topmodel weer in de pas met de nieuwe E-klasse. Alle nieuwe elektronische voorzieningen zijn nu ook bij deze auto doorgevoerd. Bijvoorbeeld het systeem dat de bestuurder in de gaten houdt en waarschuwt als zijn concentratie minder wordt, de zogenaamde Attention Assist. Nieuw is de optionele Active Body Control met zijwindstabilisatie. Dit systeem zit overigens standaard op de S600, een niet meer bij deze tijd passende V12.

Bijzonder is het nieuwe scherm van het Comandsysteem boven in de middenconsole. Daarop kunnen tijdens het rijden dvd’s worden bekeken. Levensgevaarlijk? Normaal gesproken wel. Maar Mercedes maakt gebruik van een nieuw type scherm dat van links of van rechts bekeken een volledig ander beeld geeft. De bestuurder ziet dus het navigatiescherm, terwijl de passagier een film zit te bekijken en via de draadloze koptelefoon het bijbehorende geluid te horen krijgt.

Het rijden met de S-klasse betekent een hoogtepunt op het gebied van comfort, maar door het hoge gewicht en ondanks alle elektronische waakhonden voelt het ook wat afstandelijk en weinig ‘actief’ aan. Maar dat is precies wat de koper van een dergelijk model verwacht.

Dan nog de prijzen. De instapversie van de vernieuwde S-klasse blijft net onder de magische 100.000 euro, terwijl de S400 Hybrid 109.265 euro kost. Mercedes-Benz Nederland denkt dat er naast de traditioneel hoge belangstelling voor de zescilinder diesel ook markt bestaat voor de nieuwe hybride.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer