Liberalisering schokt stroommarkt
Het vrijmaken van de stroommarkt leidt tot een aanzienlijke verschuiving in de onderlinge verhoudingen tussen de leveranciers. Van de grote klanten heeft inmiddels bijna tweederde voor een andere leverancier gekozen.
Gevestigde energiebedrijven als Essent, Eneco en Delta zien hun klanten massaal vertrekken naar nieuwkomers als EnbW en Vattenfall, en naar kleine nutsbedrijven als Cogas en Rendo. Dit blijkt uit een vanochtend in Het Financieele Dagblad gepubliceerd marktonderzoek van het Britse bureau Datamonitor.
De grote verliezers in de vrije elektriciteitsmarkt zijn marktleider Essent en nummer drie Eneco, die netto meer dan 20 procent van hun volume zijn kwijtgeraakt. Nuon, nummer twee in de markt, raakte 60 procent van zijn volume kwijt, maar wist ongeveer evenveel aan volume terug te winnen. Opvallend is dat kleine regionale energiebedrijven als Cogas marktaandeel winnen.
Datamonitor verwacht dat de concurrentie de komende tijd verder zal verhevigen. De ontevredenheid in de markt over de gevestigde energiebedrijven is groot. Afnemers blijken voornamelijk over te stappen op een andere aanbieder omdat zij ontevreden zijn over de serviceverlening van hun gevestigde leverancier. Vooral onduidelijke en trage facturering is een bron van ergernis.
Nuon en het Zeeuwse Delta scoren het laagst van alle energiebedrijven in klanttevredenheid. Essent, Eneco en Electrabel doen het iets, maar niet veel beter. De regionale nutsbedrijven Cogas en Rendo en het Duitse elektriciteitsbedrijf EnbW, dat in Nederland alleen een verkoopkantoor heeft, slagen er het beste in om hun klanten tevreden te stellen.