Binnenland

Kampen niet onveiliger na bypass

Het aantal slachtoffers bij een dijkdoorbraak na aanleg van de zijtak van de IJssel ter hoogte van Kampen is veel lager dan gedacht. De huidige bescherming tegen overstromingen in Kampen blijft daarom van kracht.

Van onze correspondent
16 June 2009 11:52Gewijzigd op 14 November 2020 08:08
Het aantal slachtoffers bij een dijkdoorbraak na aanleg van de zijtak van de IJssel ter hoogte van Kampen is veel lager dan gedacht. De huidige bescherming tegen overstromingen in Kampen blijft daarom van kracht.
Het aantal slachtoffers bij een dijkdoorbraak na aanleg van de zijtak van de IJssel ter hoogte van Kampen is veel lager dan gedacht. De huidige bescherming tegen overstromingen in Kampen blijft daarom van kracht.

Dat staat in een maandag openbaar gemaakt rapport over het overstromingsrisico na aanleg van de hoogwatergeul.Het rapport ”Veiligheidsaspecten van de bypass Kampen” is een vervolg op een onderzoek uit 2006. Hieruit bleek dat het aantal slachtoffers bij een dijkdoorbraak bij Kampen na aanleg van de zijtak tot vijf keer zo hoog zou zijn als zonder de bypass. Bij een grote doorbraak zouden zonder de geul 110 doden vallen, tegenover 460 tot 533 na aanleg van de zijtak van de rivier.

Dit leidde tot veel verontwaardiging in Kampen. In het nieuwe rapport zijn andermaal de gevolgen van dijkdoorbraken op vijf locaties onderzocht.

Alleen een doorbraak bij molen d’Olde Zwarver langs de IJssel zorgt na aanleg van de hoog­watervoorziening voor meer slachtoffers, meldt het rapport. Een overstroming hier zou zonder bypass 140 tot 180 slachtoffers maken. Na de aanleg kan dat toenemen tot 230 of 290 slachtoffers.

Bij een dijkdoorbraak bij Zalk zorgt de zijtak juist voor een halvering van het aantal slachtoffers. De aantallen slachtoffers vallen onder meer lager uit omdat nu wordt uitgegaan van de bouw van 3800 woningen langs de bypass. In 2006 werd rekening gehouden met de realisatie van 9000 woningen.

Gedeputeerde T. Rietkerk (CDA) laat weten tevreden te zijn met het rapport. „Nadat het rapport uit 2006 naar buiten kwam, ontstond een eendimensionaal beeld. Nu is het onderzoek van actuele gegevens voorzien. Dit is een geruststellende uitkomst.” Bij de uitwerking van dijkversterkingsplannen zal extra gekeken worden naar de situatie in Kampen-Zuid bij de molen, stelt Rietkerk.

De bypass is volgens de stuurgroep Gebiedsontwikkeling IJsseldelta-Zuid noodzakelijk om de hogere afvoer van water via de IJssel in de toekomst op te vangen. Mogelijk wordt deze zomer een besluit genomen over de aanleg.

Alleen doorbraak bij molen d’Olde Zwarver zorgt na aanleg zijtak voor meer slachtoffers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer