NS vraagt veel meer geld voor onderhoud
Komende kabinetsperiode is er 2,4 miljard euro nodig om het achterstallig onderhoud aan het spoor weg te werken, knelpunten in het spoornetwerk op te lossen en de rails beter te benutten. Tot 2020 moet de overheid tussen de 17 en 24 miljard euro in het spoor investeren.
Dat schrijft A. W. Veenman, president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen, in een brief aan de Tweede Kamer. De komende vier jaar is er ongeveer 1,3 miljard nodig om achterstallig onderhoud te verrichten, stelt de directeur. Het opheffen van knelpunten en betere benutting van het spoor vergen nog eens 1,1 miljard.
De NS dacht begin vorig jaar ’slechts’ 1,8 miljard euro nodig te hebben om de problemen op het spoor op te lossen. De vervoerder voorspelde toen tot 2020 genoeg te hebben aan 13 tot 19 miljard euro. Door de grote hoeveelheid achterstallig onderhoud is er echter meer nodig, weet de NS nu.
Zonder deze noodzakelijke investeringen in de infrastructuur kan nooit meer dan 85 procent van de treinen op tijd rijden, aldus Veenman. Er is sprake van een enorme onderhoudsachterstand, schrijft hij. Als die niet in orde wordt gemaakt, kan de kwaliteit van de NS niet verbeteren, meent de spoortopman.
De NS en het ministerie van Verkeer en Waterstaat willen dat in 2020 95 procent van de treinen op tijd vertrekt. Ze zijn van plan de treinen veel vaker en over kortere afstanden te laten rijden. Dit moet in elk geval in de brede Randstad zonder dienstregeling gebeuren en komt neer op een metroachtig systeem. Het aantal reizigers moet in 2020 met 70 procent zijn gegroeid.
Minister De Boer van Verkeer en Waterstaat erkende onlangs voor het eerst dat het achterstallig onderhoud aan rails, wissels en bovenleidingen veel groter is dan gedacht. Volgens de bewindsman is zeker 1 miljard euro nodig om de problemen uit de wereld te helpen. De directeur van spoornetbeheerder ProRail, B. Klerk, denkt alleen al dit jaar 1,5 miljard euro nodig te hebben. Het kabinet-Balkenende trok vorig jaar 300 miljoen euro extra uit voor spooronderhoud.