General Motors weet markt te verrassen
’s Werelds grootste autoproducent, General Motors (GM), verraste de markt donderdag met een winst over het afgelopen kwartaal van 1,02 miljard dollar (961 miljoen euro) tegenover 255 miljoen dollar in hetzelfde kwartaal van 2001.
De omzet steeg van 45,95 miljard dollar in 2001 tot 48,66 miljard dollar (45,84 miljard euro) in het laatste kwartaal van vorig jaar. Een deel van dit goede resultaat was te danken aan enkele eenmalige meevallers van het dochterbedrijf Hughes Electronics. Verder verkochten vooral de luxe terreinwagens en de kleine vrachtwagens van GM goed. Door een agressieve prijzenslag in de sector personenauto’s wist General Motors z’n aandeel op de Amerikaanse markt te vergroten van 28,9 naar 29,2 procent.
De productiekosten per auto zijn bij GM lager dan bij de Amerikaanse concurrenten Ford en Chrysler. Posten die kunnen gaan drukken zijn de stijgende pensioenlasten en de stijgende medische verzekeringskosten voor het personeel. Verder is de toekomst van GM’s Italiaanse partner Fiat onduidelijk. Een reddingsplan van Fiat werd afgelopen weken voorgelegd aan de banken.