Binnenland

„Oostvoorne moet leren leven met geluidsgolf”

De bevolking van Oostvoorne moet leren leven met een deken van industriegeluid die plotseling vanuit Europoort en de Maasvlakte op haar woonomgeving neerdaalt. De oorzaak van de geluidsoverlast kan niet worden weggenomen, tenzij het dorp wordt verplaatst.

Van onze correspondent
28 May 2009 09:49Gewijzigd op 14 November 2020 08:00

Dat stelde het Platform hinder & veiligheid westelijk Voorne gisteravond tijdens een presentatie. De uitspraak leidde tot stevige protesten onder de bewoners.Draconische maatregelen zoals het plaatsen van 50 meter hoge schermen langs de A15 of ten zuiden van het Oostvoornse Meer of het meer dempen en er een bos voor planten, blijken slechts beperkt effect te hebben op het verminderen van geluidsoverlast.

De inwoners van Oostvoorne ervaren geluidsoverlast, terwijl de industrie zich aan de vergunning houdt. Het Platform hinder & veiligheid westelijk Voorne liet daarom het onderzoek ”Geluid en beeld” naar de oorzaak van die plotselinge golf van industriegeluid in Oostvoorne uitvoeren.

De geluidsoverlast wordt veroorzaakt doordat industriegeluiden onderweg naar Oostvoorne van frequentie veranderen. Bij bepaalde weersomstandigheden worden voornamelijk de lage frequenties beter doorgegeven.

Zowel TNO als DCMR Milieudienst Rijnmond heeft proefondervindelijk vastgesteld dat naast het geluidsniveau ook de lucht- en watertemperatuur, de windrichting, de windsnelheid en de bodemgesteldheid van belang zijn. Weersomstandigheden zijn van grote invloed op de overdracht van het industriegeluid over vele kilometers. „De meldingen van geluidsoverlast door bewoners zijn daarom goed verklaarbaar”, aldus het advies- en ingenieursbureau Kuiper & Dekker, dat het onderzoek heeft gecoördineerd.

Saillant detail van het onderzoeksproject is dat op momenten dat de bevolking geluidsoverlast meldt, de industrie niet meer geluid produceert.Zo bleek vorig jaar dat er rond het pinksterweekeinde veel geluidsoverlast werd gemeld, terwijl de meeste industrieën op dat moment nauwelijks geluid produceerden. Ook blijkt dat het geluid van treinen op de spoorlijn van Maasvlakte en Europoort, schepen in de havens en het verkeer op de A15 van geen enkele invloed te zijn op het moment dat de bevolking geluidsoverlast meldt. Het zijn de wisselende weersomstandigheden die voor verschillen in geluidsniveau zorgen. Juist deze verschillen ervaren de bewoners als een deken van geluid.

Havenontwikkeling brengt nu eenmaal geluid met zich mee. Vorig jaar zijn vier maanden lang op meerdere plaatsen tegelijkertijd geluidsmetingen gedaan. De onderzoekers trachtten daarmee een beeld te krijgen van de factoren die de overdracht van geluid van Maasvlakte en Europoort naar Oostvoorne beïnvloedden. Om de overdracht van geluid ook onder gecontroleerde condities te meten, is met een vrachtwagen vol luidsprekers een zeer hard geluid gemaakt bij de industrie dat vervolgens werd gemeten bij Oostvoorne.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer