Automarkt biedt consument kans
De dalende autoverkopen spelen de branche parten. Deze week nog moet de beslissing vallen wie uiteindelijk Opel mag overnemen. Maar de consument kan juist beter worden van de situatie, meent de ANWB. „Je krijgt nu veel meer auto voor je geld.”
Een groot automerk als Opel zou zomaar failliet kunnen gaan, een prestigieuze importeur als Kroymans legde het loodje en megabedrijven als Chrysler en General Motors redden het niet zonder staatssteun. De autoverkopen kelderden de afgelopen maanden wereldwijd met dubbele cijfers. Fabrikanten, importeurs en dealers zijn daar de dupe van. Voor de consument schept het mogelijkheden.„Het aanbod is nu groot en bedrijven willen hun auto’s kwijt”, zegt een woordvoerder van de ANWB. „Of het nu om nieuwe of gebruikte gaat, er is nu duidelijk sprake van een kopersmarkt.” Bij het onderhandelen over de prijs is veel meer mogelijk dan anders. „Op auto’s van 30.000 euro wordt zo tot 8000 euro korting gegeven”, weet de automobilistenclub.
De ANWB waarschuwt de consument wel na te gaan hoe de financiële toestand van het betreffende autobedrijf is. „Je kunt aan de showroom niet zien hoe de bankrekening ervoor staat. Hou het nieuws in de gaten, maar dan nog geldt: een faillissement kan heel onverwacht komen.”
Werk in elk geval nooit met een aanbetaling, adviseert de bond. Overigens is een aanbetaling ook niet gebruikelijk. „Maar omdat mensen niet zo vaak in hun leven een auto kopen, is dat misschien minder bekend.” Juist een dealer die het moeilijk heeft, zou kunnen aandringen op een aanbetaling.
De Consumentenbond beaamt dit. „Probeer het moment van betalen en leveren zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen. Zo loop je zo min mogelijk risico”, aldus een woordvoerster van de consumentenorganisatie.
Wie net een nieuwe auto heeft gekocht op het moment dat de fabrikant failliet gaat, heeft pech. „Zodra de fabriek failliet gaat, vervalt de fabrieksgarantie”, weet de ANWB. Als een bedrijf een doorstart maakt, kan het verschillende kanten op. „Soms worden alleen de voorraden overgenomen. Dan gaan verplichtingen zoals garantie niet mee.” Voor tweedehands auto’s geldt dat de garantie sowieso vervalt als de dealer failliet gaat.
De Bovag wijst erop dat de kans wel groot is dat failliete importeurs een doorstart maken. „Zoals onderdelen van Kroymans en zoals Alfa Romeo en Saab ondertussen alweer een doorstart hebben gemaakt.” Dat laat onverlet dat autobedrijven met enorme voorraden zitten waar ze vanaf willen. „De voorraden moeten weg, met verlies of met heel veel verlies”, aldus de ANWB.
De Duitse regering wil deze week duidelijkheid scheppen in de overnamestrijd rond autoproducent Opel, zei regeringswoordvoerder Ulrich Wilhelm maandag. De fabrikant moet nog deze week van het Amerikaanse moederconcern General Motors worden losgemaakt, aldus bondskanselier Merkel maandag.
Volgens de regeringswoordvoerder praat de regering nog altijd met drie partijen: de Italiaanse autofabrikant Fiat, de Canadees-Oostenrijkse producent van auto-onderdelen Magna en de Amerikaanse investeringsmaatschappij RHJ International.
Woensdag moet in een topontmoeting tussen Merkel, alle betrokken ministers en de minister-presidenten van de vier Duitse deelstaten waar Opel fabrieken heeft, worden besloten welke partij de steun van de overheid krijgt. Bij die vergadering zijn volgens Duitse media ook de topmannen van de bedrijven die Opel willen kopen en vertegenwoordigers van de Amerikaanse regering aanwezig.
General Motors en de Amerikaanse regering beslissen uiteindelijk wie Opel mag overnemen. Geen van de kandidaten kan echter buiten de steun van de Duitse regering, die Opel bij een overname met miljarden staatssteun zal bijstaan.