Politiek

Geen apart loket voor klachten van burgers

Een apart loket voor burgers die zijn vastgelopen tussen overheidsorganisaties is niet nodig.

Redactie politiek
22 May 2009 11:45Gewijzigd op 14 November 2020 07:58

Dat oordeelde de ministerraad woensdag op advies van minister Ter Horst en staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.Het oprichten van een dergelijk loket was een aanbeveling uit het jaarverslag over 2008 van de Nationale Ombudsman, Brenninkmeijer.

Volgens het kabinet heeft de burger nu al voldoende voorzieningen ter beschikking om zijn klachten te uiten, zoals het eerstelijns klachtrecht bij overheidsorganisaties, het meldpunt id-fraude en het Burgerservicenummer-punt.

Om te voorkomen dat de burger verstrikt raakt in een bureaucratisch web, is een cultuurverandering in het openbaar bestuur nodig. Er moeten minder regels komen en minder juridische procedures, zei de Nationale Ombudsman eerder op de dag in een debat met de Tweede Kamer over het jaarverslag over 2008, ”De burger in de ketens”.

Investeringen in voorzieningen op gemeentelijk niveau moeten ertoe leiden dat de burger zich serieus behandeld voelt door de overheid, aldus Brenninkmeijer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer