„Geestelijk ontwaken onder Joodse volk”
„Israël vertrouwt te veel op zijn militaire strategie en vergeet de zegen van het verleden. Daardoor komt het steeds meer in een isolement terecht.” Dat zei Marc van Laere, bestuurslid België van de stichting Israël en de Bijbel, donderdag op de Bijbel-Landdag in Harderwijk.
De stichting Israël en de Bijbel (IB) bestaat veertig jaar. Diverse sprekers stonden daar donderdag bij stil. Marc van Laere sprak over ”De Formeerder van Israël”, Piet van der Lugt over ”De Hoop van Israël” en Ton Stier over ”De Verlosser van Israël”.Jakobs worsteling bij de Jabbok paste Van Laere toe op het Israël van vandaag. „Israël zal worstelen met een Man en zal Hem niet laten gaan. De hedendaagse Jakob wordt op het heupgewricht geslagen. Maar Jakob wordt uit de benauwdheid gered. Zijn schijnbare nederlaag wordt omgebogen in een goddelijke overwinning. Jakob krijgt een nieuwe naam: Israël. Er zal één Bondgenoot van Israël overblijven: de Schepper en Formeerder van Israël.”
Volgens Piet van der Lugt, werkzaam voor de stichting, is Jezus de onlosmakelijke hoop van Israël. Hij vindt daarvoor grond in Jeremia 14:8: „O Israëls Verwachting, zijn Verlosser in tijd van benauwdheid!” „Jeremia wordt wel de Paulus van het Oude Testament genoemd”, aldus Van der Lugt. „Beiden spreken over de hoop van Israël. De hoop en verwachting van Israël is de Heere Zelf. Alles komt bij Hem, de opgestane Heiland, samen. Jezus is het zichtbare teken van de hoop voor Israël.”
Ton Stier, directeur van de stichting Israël en de Bijbel, liet zien hoe het volk van Israël in golfbewegingen God diende en weer verliet. Als het volk God had verlaten en bedreigd werd door omringende volken, riep het tot de Heere. „En de Heere verwekte de Israëlieten een verlosser om hen te bevrijden: Otniël, de zoon van Kenaz, de jongere broer van Kaleb (Richt. 3:9).” „Zo is Otniël een type van Christus”, aldus Stier.
Volgens Stier is er vandaag de dag sprake van een ontwaken onder het Joodse volk. „Ieder jaar delen we meer Bijbels uit dan het jaar daarvoor. Het is door genade dat we een boodschap onder het Joodse volk mogen brengen. Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade: laat u met God verzoenen.”
Een van de gastssprekers op de Bijbel-Landdag was Aharon Levarko. Hij groeide op in een Joods traditioneel gezin, maar kwam tot geloof in de Heere Jezus als zijn Messias. Aanleiding was de bewering van een collega: „Jezus is Joods.” Dat stemde Aharon tot nadenken: christenen zijn immers mensen waar je je als Jood beter verre van kunt houden. Hoe kan Jezus dan Joods zijn?
Sinds zijn bekering beschouwt Levarko het Evangelie als het grootste geschenk dat hij mensen kan aanbieden. Jarenlang werkte hij in een Messiaanse boekwinkel in het oude stadsdeel van Jeruzalem. Inmiddels is hij gecertificeerd gids en leidt hij regelmatig toeristen rond in Israël.
Levarko hekelde de theorie dat Joden geen evangelisatie nodig zouden hebben. „Waar vind je dat in de Schrift? Geheel Israël zal zalig worden. Maar hoe zullen zij horen zonder prediking?” Verder verhaalde hij van veel verschillen in de Messiaanse beweging. „Sommigen lopen hun leider achterna en voelen zich meer Jood dan dat zij gericht zijn op hun Messias.”
Sergey en Lesya Dariy, IB-medewerkers in Kiev, vertelden over hun werk onder Russische Joden in Oekraïne. „Zo’n 2500 Joodse mensen in Oost-Europa, Duitsland en Israël lezen de Russischtalige uitgave van het IB-magazine. Naar elke nieuwe uitgave wordt verwachtingsvol uitgezien. Het magazine is rijk aan geestelijke vitamines”, aldus Sergey Dariy.
Volgens Eric Browning, algemeen secretaris van de Engelse Society for Distributing Hebrew Scriptures, komt het Joodse volk steeds meer in de benauwdheid.