ABN focust op Hollands koopmanschap
Het nieuwe ABN AMRO wil zich vooral gaan richten op de Nederlandse klanten. Wereldwijd gaat het bankconcern selectief kijken of het op bepaalde markten een leidende positie kan krijgen.
„We zullen daarin prudent Hollands koopmanschap betrachten. We zijn nu eenmaal een bank geworteld in de Nederlandse samenleving. De houding van de bank wordt niet alleen klant-, maar ook kostenbewust”, heeft bestuursvoorzitter Gerrit Zalm dinsdag gezegd.„De kostenbeheersing, die in het verleden zo problematisch is geweest, gaan we op een heel simpele manier vormgeven. Namelijk net zoals ik dat vroeger in Den Haag deed, een kostenplafond waar iedereen binnen moet blijven.”
Zalm heeft de taak om de Nederlandse delen van ABN AMRO en Fortis Bank Nederland, die in handen zijn van de Nederlandse staat, samen te smeden. De overheid nam de banken vorig jaar op het hoogtepunt van de financiële crisis over van het in problemen geraakte concern Fortis. Begin dit jaar werd oud-minister van Financiën Zalm aangesteld om leiding te geven aan de operatie.
Het samenvoegen van de bankconcerns heeft tot gevolg dat er 4000 tot 5000 voltijdbanen worden geschrapt. Zalm verwacht hiermee 1 tot 1,3 miljard euro aan kosten te besparen. „De totale reductie die we denken te bereiken in termen van kosten, is ongeveer 20 procent in een periode van drie jaar. Dat is ongeveer de orde van grootte van de personeelsreductie”, aldus de bestuursvoorzitter.
ABN AMRO is van plan om vooral banen te schrappen bij het kantorennetwerk en het hoofdkantoor. „Door samenvoeging van de organisaties heb je veel dubbelfuncties. Dat zie je heel sterk bij het kantorennetwerk, waar je zelfs fysiek ziet dat in een straat twee kantoren zitten”, aldus Zalm.
Zalm verwacht dat de fusie eind dit jaar gestalte zal krijgen. De komende maanden moeten de plannen verder worden uitgewerkt.
Voor de uiteindelijke doorgang is Zalm nog wel afhankelijk van goedkeuring van onder meer de Europese Commissie en de Nederlandse staat.