ProRail: Vervoerder moet keuzes maken
UTRECHT (ANP) – Volgens ProRail is er nog geen sprake van een conflict tussen de spoorbeheerder en de Nederlandse Spoorwegen (NS) over de vergoeding die de NS aan ProRail moet betalen voor het gebruik van het spoor. Dat zei president–directeur Bert Klerk van ProRail maandag.
„Wij zijn in de veronderstelling dat we nog in gesprek zijn. ProRail maakt de kosten inzichtelijk en de vervoerders kunnen keuzes maken", zei Klerk. Volgens ProRail moet het bedrag dat hij heeft voorgesteld gezien worden als een offerte. Stel dat de NS ervoor zou kiezen minder treinen ’s avonds laat te laten rijden, dan zou dat de kosten drukken. „Late treinen zijn relatief heel duur, als je die niet laat rijden, heb je minder kosten".Eind april stelde de NS de kosten van een treinkaartje volgend jaar extra te moeten verhogen omdat ProRail de tarieven om over het spoor te rijden met 17 procent wil verhogen, wat zou neerkomen op een stijging van de kosten voor de NS met 30 miljoen euro. De NS stapte naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Klerk zei „oprecht verbaasd" te zijn over de stap van de NS. „We zitten nog in het proces van gesprekken; het was wat ons betreft prematuur".
ProRail zou min of meer het slachtoffer zijn geworden van het inzichtelijker maken van de eigen kosten. Een deel van die extra kosten zou voortkomen uit het feit dat de kosten voor het schoonhouden van de stations anders worden verdeeld. „Eerder gingen we ervan uit dat driekwart van de bezoekers op het station treinreizigers zijn en een kwart passanten. „Na dat gemeten te hebben blijkt dat die verhouding 95 procent tegen 5 procent is", aldus Klerk.
De NS zou dus voortaan moeten betalen voor de 95 procent van die kosten in plaats van voor 75 procent. De kosten van ProRail worden voor 80 procent gedragen door het ministerie van Verkeer en voor 20 procent door de vervoerders.
ProRail blikte maandag terug op de prestaties over het afgelopen jaar en toonde zich zeer tevreden over 2008. „Dat was voor het spoor een topjaar". De punctualiteit behaalde een recordhoogte, er waren minder storingen en er werd sneller gerepareerd. Het aantal afgelegde reizigerskilometers steeg van 129 miljoen in 2007 tot 131 miljoen vorig jaar. In 2008 steeg het aantal treinritten tot 3 miljoen, ProRail denkt dat dit aantal dit jaar verder stijgt tot 3,1 miljoen.