Snorfiets haalt brommer in
BUNNIK (ANP) – De snorfiets is voor het eerst in jaren de brommer voorbijgestreefd in populariteit. In 2008 werden 48.480 snorfietsen verkocht tegen 45.005 brommers. Dit jaar zet die trend door; tot en met april werden bijna 13.000 snorfietsen verkocht tegen 12.369 nieuwe brommers, zo blijkt uit cijfers van de Bovag.
De overgrote meerderheid van de snorfietsen bestaat uit scooters. Dat de opmars van de scooter nog lang niet voorbij is, blijkt wel uit de cijfers over vorige maand. In april werden maar liefst 5021 nieuwe snorfietsen verkocht; dat is 46 procent meer dan in dezelfde maand een jaar eerder.De verkoopcijfers van snor– en bromfietsen lijken in tegenstelling tot die van auto’s ongevoelig voor economische tegenwind. In totaal scoren brom– en snorfietsen een verkoopplus van 8 procent in de eerste vier maanden van 2009 ten opzichte van vorig jaar. „Dat is op zich al een hele prestatie in deze tijden", aldus een woordvoerder van de Bovag.
Vooral in de grote steden zijn de langzame scooters in trek. Zo werden in Amsterdam in april dit jaar 85 procent meer snorfietsen verkocht dan in april vorig jaar. Ook de verkoopcijfers in Rotterdam, Den Haag en Utrecht groeide met dubbele cijfers. „Bijna een op de drie snorfietsen wordt in een van de vier grote steden verkocht". Volgens de Bovag zou dat komen omdat de snorfiets zich bij uitstek leent voor verplaatsingen in binnensteden. Dat zou ten koste gaan van het gebruik van auto, fiets en tram.
Zowel snor– en bromfietsen als motoren kunnen scooters zijn. De maximaal toegestane snelheid bepaalt wat een snorfiets, brommer of motor is. Snorfietsen mogen niet harder rijden dan 25 kilometer per uur. Een helm dragen is op een snorfiets niet nodig.