LinkedIn-kerkdienst in Amsterdam
Krijgsmachtpredikant ds. F. R. Omvlee houdt in september in de hoofdstad een kerkdienst via netwerksite LinkedIn.
De dienst is volgens ds. Omvlee de allereerste LinkedIn-kerkdienst, zo meldde persbureau ANP woensdag.Op LinkedIn kunnen mensen virtueel vriendschap met elkaar sluiten. De website is vooral gericht op de zakelijke gebruiker, die op deze manier zijn netwerk kan uitbreiden en zijn naamsbekendheid kan vergroten.
Ds. Omvlee wil dat mensen uit dat digitale netwerk in de speciale kerkdienst ook in het echt aan elkaar gelinkt worden. De dienst is niet alleen voor christenen bedoeld. „Ben je niet christelijk, niet kerkelijk, niet gelovig? Laat horen wat jou linked met de wereld”, schrijft ds. Omvlee op zijn weblog.
Dat alle religies welkom zijn, heeft volgens hem te maken met zijn werk als vlootpredikant. Ds. Omvlee: „Ik merk in mijn werk dat er weinig kerkelijkheid is, maar veel geloof. Voor mij is een belangrijke positieve drijfveer dat God te groot is om in een religie onder te brengen.”
Ds. Omvlee is momenteel gestationeerd op Curaçao. Op 27 september, de dag van de LinkedIn-dienst, is hij terug in Nederland. De precieze plaats van de dienst is nog niet duidelijk. Mogelijk komen de internetters samen in de Singelkerk of de Westerkerk in Amsterdam.
Enkele jaren geleden organiseerde de inventieve en volgens zijn weblog „onorthodoxe” predikant al enkele Elvis Presleydiensten. De ”King of Rock ’n’ Roll” was volgens hem een groot liefhebber van religieuze muziek.
Moderne digitale middelen zijn bezig met een opmars in de kerken. De Britse krant Daily Telegraph berichtte deze week over Amerikaanse kerken die „twitteren.” Twitter maakt het mogelijk om een sms’je vanaf een mobiele telefoon te verzenden naar een website. Het sms’je kan zo door een groter publiek gelezen worden. De ”microblog” –in elk bericht is slechts ruimte voor 140 tekens– zou voor kerken een nieuwe manier zijn om kerkgangers vast te houden.
Voorgangers van de Westwinds Community Church in de staat Michigan (VS) geven de gemeente onderwijs via Twitter. Van de 900 kerkgangers maken er 150 gebruik van deze nieuwe vorm van communicatie.
De kerk in Michigan heeft inmiddels ruim tien ”Twitterzondagen” gehouden. In de diensten konden bezoekers twitteren, en zo bijvoorbeeld direct vragen stellen over de preek. De berichten verschenen op drie grote videoschermen. De voorganger kon er dan in zijn preek meteen op ingaan.
Een andere kerk, in de staat North Carolina, adviseert haar leden om te twitteren om God te prijzen. „Als God je leidt naar Twitter om aanbidding gestalte te geven, is het aanbevelenswaardig om het te doen.”
De Wall Street Trinity Church in New York plaatste op Goede Vrijdag het lijdensverhaal van Jezus Christus op de website in Twitterberichtjes.
Ook in Nederland profileren kerken zich met Twitter en op digitale ontmoetingsplaatsen als Hyves en LinkedIn. B. P. Ytsma, pastor van de gereformeerde kerk te Siddeburen, twittert om de ‘leden’ van zijn gemeenschap ”Zoekend geloven” op de hoogte te houden. De gemeenschap wil een „sociaal netwerk zijn voor moedige gelovigen en dappere twijfelaars.”
Ds. C. Wessel van de protestantse gemeente i.w. te Heerenveen is ervan overtuigd dat de nieuwe media de kerkdiensten zullen veranderen, schrijft hij op zijn weblog. „In de loop van de kerkgeschiedenis hebben nieuwe media eerder grote veranderingen in het geloof en de samenkomsten teweeggebracht.”