Auto-industrie in zwaar weer
De Amerikaanse auto-industrie heeft het zwaar. Consumenten zijn huiverig voor het doen van grote uitgaven. Met overheidssteun en overnames kunnen de drie grote jongens de crisis overleven.
7 november 2008De kwartaalcijfers van de Amerikaanse autofabrikanten wijzen uit dat het slecht gaat met de auto-industrie. GM, Ford en Chrysler lijden miljardenverliezen. Vooral Chrysler is er slecht aan toe. De autobouwer klampt zich vast aan een fusie met GM, maar GM laat weten dat de onderhandelingen op niets zijn uitgelopen.
11 december 2008
Om de crisis het hoofd te kunnen bieden, kloppen Ford, GM en Chrysler bij de Senaat aan voor financiële steun van 25 miljard dollar. De Senaat ziet niets in de aanvraag van de drie. Vervolgens pleiten ze bij het Huis van Afgevaardigden. Dat stemt in met een plan met een omvang van 14 miljard dollar. Ook Europese autobouwers vragen hun regeringen om steun.
19 december 2008
De ‘grote drie’ staan voor de grootste reorganisaties uit hun geschiedenis. In sneltreinvaart moeten ze overschakelen op de fabricage van kleinere, zuinigere auto’s. Als voorwaarde voor de steun geldt dat de autobouwers voor 31 maart 2009 plannen moeten indienen om weer levensvatbaar te worden.
18 februari 2009
GM en Chrysler hebben extra geld nodig. GM vraagt de overheid om nog eens bijna 17 miljard dollar; Chrysler wil 5 miljard. In februari raakt ook het Duitse Opel in zwaar weer. Het blad Bild meldt dat Opel nog hoogstens geld heeft tot mei of juni.
30 maart 2009
De toekomst van Chrysler en GM is onzeker nadat de Amerikaanse overheid de herstelplannen van beide concerns heeft afgekeurd. GM en Chrysler zouden niet aannemelijk hebben gemaakt dat zij weer winstgevend kunnen worden. Dat was een voorwaarde voor miljarden aan nieuwe staatssteun.
1 mei 2009
Chrysler lijkt gered. De Amerikaanse autobouwer, Fiat en de Amerikaanse overheid sluiten een overeenkomst waarmee de Amerikaanse autobouwer van de ondergang gered moet worden.
3 mei 2009
Fiat heeft ook interesse in de Europese tak van GM. De gezamenlijke onderneming, waar ook het noodlijdende Chrysler toe zou behoren, zou een jaaromzet van 80 miljard euro gaan krijgen.