„Fiat gezonder dan concurrentie”
Autobedrijven lijden onder de economische crisis en staan voor de uitdaging milieuvriendelijker motoren te produceren. Het Italiaanse Fiat denkt juist nu een slag te kunnen slaan. „Fiat is gezonder dan veel andere bedrijven en heeft een technologische voorsprong.”
Het Amerikaanse General Motors, dat al eerder miljarden overheidssteun kreeg, staat het water tot aan de lippen. Om een faillissement te voorkomen, wil het bedrijf af van zijn Europese tak. Fiat, ook producent van Alfa Romeo en Lancia, nam vorige week een deel van Chrysler over. Als Fiat ook GM Europa, met merken als Opel en Vauxhall, overneemt, ontstaat Europa’s grootste autoproducent.Hoe financieel gezond is Fiat?
Onafhankelijk automotive journalist en analist Wim Oude Weernink: „Fiat is gezonder dan veel andere autoproducenten. Tien jaar geleden leed het bedrijf verliezen. Nu draait het al zeventien kwartalen winst. Daarnaast heeft Fiat zich technologisch snel ontwikkeld: al twee jaar maakt het auto’s met de laagste CO2-uitstoot. Wel heeft Fiat een schuldenlast van meer dan 6 miljard euro.”
Fiattopman Marchionne nam vorige week een aandeel in Chrysler. Overschreeuwt hij zich door te zeggen dat hij ook Opel wil overnemen?
„Nee. Fiat bouwt zuinige motoren en is ook goed in platformtechniek. Chrysler en Opel lopen daarin een eind achter. Het ontwikkelen van die technieken kost miljarden euro’s. Als Fiat die ook kan toepassen in meer automerken, kan het die kosten uitsmeren over meer auto’s, terwijl meer investeren niet nodig is.”
Is schaalvergroting in de auto-industrie de trend?
„Schaalvergroting biedt voordelen. De Fiattopman denkt dat er in 2010 wereldwijd plek is voor zes of zeven grote autoproducenten. Toen hij dat zei, werd gedacht dat hij Fiat te koop zette. Nu is Marchionne zelf op overnamepad. In Japan zullen ook nog overnames moeten plaatshebben. Daar bestaan nog veel kleine producenten.”
Wat merkt de consument van deze overnames?
„Weinig. De grote autobedrijven zullen veel verschillende merken blijven voeren. Fiat zal het merk Chrysler nooit opgeven. Een Peugeot en een Citroën zijn goed van elkaar te onderscheiden, ook al horen beide merken bij hetzelfde bedrijf. Auto’s zullen niet goedkoper worden door de fusies en overnames. Maar ze hoeven ook niet duurder te worden.”
Ligt het niet voor de hand dat een Duitse autobouwer Opel wil overnemen?
„Ik zou niet weten welke. Mercedes dacht er wel over. De overname van Chrysler door Mercedes liep uiteindelijk uit op een debacle. Dat wil de autoproducent niet nog een keer met Opel meemaken. Overigens zal Brussel uit concurrentieoverwegingen ook niet blij worden van een groot Duits bedrijf.”
Betekenen de stappen van Fiat dat het eind van de crisis in de auto-industrie in zicht is?
„Nee, daar is het een beetje te vroeg voor. Nu het gebouw van de auto-industrie opnieuw vorm krijgt, duurt het nog wel even voordat het beter gaat. Ik denk dat de autoverkopen medio volgend jaar pas weer zullen stijgen.”
Hoe groot is de kans dat Fiat Opel daadwerkelijk overneemt?
„Dat is moeilijk in te schatten. Fiat is nu een nog erg Italiaans bedrijf. Het zal internationaler moeten worden. Ook liggen de vakbonden dwars omdat ze bang zijn voor banenverlies. De Duitse overheid is, met de verkiezingen voor de boeg, gebaat bij een goede deal.”