Omzet Ahold stijgt
Supermarktconcern Ahold heeft een goed eerste kwartaal achter de rug. De omzet steeg met 15,2 procent tot 8,7 miljard euro, zo blijkt uit de publicatie woensdag van de omzetcijfers over het eerste kwartaal.
De sterker geworden dollar stuwde de omzet. Tegen constante wisselkoersen steeg de omzet met 6,2 procent.Beleggers beloonden het aandeel met een flinke koerswinst. In de eerste minuten van de ochtendhandel noteerde het aandeel 4,5 procent hoger op een overwegend negatief gestemd Damrak. Analisten waren met name te spreken over de resultaten in de Verenigde Staten. De „geruststellende" omzetcijfers bieden een goede uitgangspositie voor de volledige resultaten die Ahold eind mei bekend zal maken, aldus een analist bij KBC.
Met name de winkels van Albert Heijn hebben wederom goed gepresteerd. De omzet kwam uit op 3 mijard euro, een stijging van 12,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. De hogere omzet is mede te danken aan de vorig jaar overgenomen C1000-winkels als onderdeel van de transactie tussen Ahold en Schuitema, het moederbedrijf van C1000. De identieke omzetgroei tegen een vergelijkbaar aantal winkels steeg 4,7 procent.
In de Verenigde Staten, waar Ahold de helft van zijn omzet vandaan haalt, deden de winkels van Stop & Shop en Giant-Landover goede zaken. De omzet steeg met 3,6 procent naar 5,3 miljard dollar. Giant-Carlisle boekte een omzet van 1,5 miljard dollar, 3,4 procent meer dan een jaar eerder.
De vestigingen van Ahold in Tsjechië en Slowakije (Albert/Hypernova) behaalden een omzet van 491 miljoen euro. Dit is 3,9 procent meer dan een jaar eerder.
Ahold gaf geen concrete prognose voor de omzet voor heel 2009. Het bedrijf heeft als langetermijndoelstelling een omzetgroei van 5 procent. Wel gaf het bedrijf aan dat de prestaties van Ahold in Europa en de Verenigde Staten solide zijn en dat de onderneming zal blijven inspringen op de wensen van de klanten. Ook zal de concurrentie scherp in de gaten worden gehouden in deze economische turbulente tijden, aldus Ahold in de persverklaring. „We zijn goed gepositioneerd."
In de Verenigde Staten voerde Ahold een verbeterprogramma door, waar het concern nu de vruchten van plukt. Zo kwamen er meer huismerkartikelen op de schappen en werden vele prijzen verlaagd op jacht naar de op koopjesbeluste Amerikanen.