Plannetjes, verwijten en listen in campagne
Dat de verkiezingscampagne dit jaar kort én heftig is, staat inmiddels wel vast. Partijen meppen elkaar om de oren met verwijten en komen dagelijks met nieuwe, of zogenaamd nieuwe, plannen en plannetjes. D66 haalde een slimme truc uit: het kocht reclameblokken op rond een radiodebat waaraan het zelf niet mocht meedoen.
Woonruimte
Verkiezingstijd: plannetjestijd. In de weken voor 22 januari gaat er geen dag voorbij of de campagnevoerende partijen opperen nieuwe ideetjes. Zo vindt GroenLinks plotseling dat er een noodwet moet komen die het mogelijk maakt leegstaande kantoren als woonruimte in te richten. Volgens de partij staat er in Nederland 4,7 miljoen vierkante meter kantoorruimte leeg, terwijl er een tekort is van zeker 80.000 woningen.
Om dit punt onder de aandacht van burgers en politici te brengen spijkerde lijsttrekker Halsema donderdag in Nijmegen de tekst ”GroenLinks wil betaalbare woningen” op een billboard waarop 3300 vierkante meter kantoorruimte te huur wordt aangeboden.
Het CDA heeft ook iets bedacht: Laat nieuwkomers tijdens hun inburgeringscursus verplicht stage lopen bij bijvoorbeeld een bedrijf of een vrijwilligersorganisatie. Zo kunnen allochtonen sneller de Nederlandse taal en cultuur onder de knie krijgen. Het CDA denkt aan stages van een maand of langer, stelt kamerlid Verburg. Inburgering
Inburgering is sowieso een belangrijk thema in deze campagne. PvdA-lijsttrekker Bos gaf donderdag aan dat zijn partij daarin de komende vier jaar jaarlijks 250 miljoen euro extra wil investeren. En dan heeft hij het alleen nog maar over de inburgering van allochtonen die al jaren in Nederland wonen.
Zij moeten hun taalachterstand versneld inhalen. Werklozen en opvoeders tot 35 jaar krijgen wat de PvdA betreft voorrang bij de inburgeringsoperatie. Maar ook allochtone bejaarden moeten de kans krijgen alsnog Nederlands te leren. Deelname aan de cursussen wordt verplicht. Als mensen niet meewerken, zouden ze moeten worden gekort op hun uitkering of een boete moeten krijgen. In het uiterste geval zou een verblijfsvergunning kunnen worden geweigerd.
In Kloosterburen was het voor de VVD de beurt van kamerkandidaat Nijs om prikkelende voorstellen te doen. Haar partij wil dat er in Nederland meer samenwerkingsscholen komen, zo stelde de demissionaire staatssecretaris van Onderwijs donderdag. Want -en daar komt-ie weer- het samengaan van bijzondere en openbare scholen is goed voor de integratie.
Identificatieplicht
In campagnetijd lanceren partijen niet slechts hun eigen plannetjes, maar ze gaan daarover ook met elkaar in debat. Soms, heel soms leidt dat tot aanpassing van de eigen plannen.
Zo betwijfelde VVD-minister Remkes van Binnenlandse Zaken donderdag of er wel een identificatieplicht moet komen vanaf 12 jaar, een voorstel dat zijn collega Donner deze week namens het kabinet deed. „Ik vraag me af of dat de adequate leeftijd is”, zei Remkes gisteravond in het tv-programma Nederland Kiest. De vice-premier ging daar in debat met lijsttrekker Halsema van GroenLinks over het onderwerp veiligheid. Halsema noemt een identificatieplicht voor 12-jarigen „buiten alle proporties.”
Reclameblokken
Tv- of radiodebatten zijn natuurlijk erg leuk, maar wat als je er als partij niet wordt uitgenodigd? Met dat probleem heeft D66 in deze campagne regelmatig te kampen. De partij is te klein geworden om door de media nog serieus genomen te worden.
Maar D66 heeft een list bedacht. Voor en na het verkiezingsdebat komende zondag op Radio 1 heeft de partij het hele reclameblok opgekocht. Zo kan lijsttrekker De Graaf ongeïnterumpeerd commentaar leveren op zijn collega’s.
D66 heeft de twee reclameblokken van in totaal ruim vijf minuten een maand geleden al opgekocht. De partij betaalt voor de zendtijd in totaal 6680 euro.
Volgens directeur J. Minnaar van de STER is er in Nederland nog nooit zo’n lange politieke reclamespot te horen geweest. Ook het rechtstreekse karakter van het commentaar na afloop noemt hij uniek. Vrijwel altijd worden de spotjes „ingeblikt” aangeleverd.
Graf van Pim
Dat tv-debatten razend belangrijk zijn, beseft ook de LPF. De partijtop zou aanstaande zondag met ongeveer honderd mensen naar Provesano in Italië gaan, waar Pim Fortuyn een huis had en waar hij begraven ligt.
Het bezoek is echter een week uitgesteld. Formeel omdat er opeens veel meer mensen mee wilden dan gepland was en men dus een ander vliegtuig moest kiezen. Maar een ’bijkomend voordeel’ is dat lijsttrekker Mat Herben dan zondag gewoon bij het radiodebat met andere lijsttrekkers kan zijn.
De groep bestaat uit de fractie, het bestuur van de partij, LPF-bewindslieden en andere belangstellenden. De reis is mede bedoeld als teambuilding nu er weer „rust en eenheid” is binnen de partij, aldus een woordvoerder.
Broer Marten
Ondanks die „rust en eenheid” kunnen de LPF’ers bij hun campagne nog wel wat hulp gebruiken. Bijvoorbeeld van Marten Fortuyn, die donderdag aangaf zich toch actief te gaan inzetten voor de verkiezingscampagne van de LPF. De broer van Pim Fortuyn komt hiermee terug van zijn eerdere besluit zich tijdens de verkiezingscampagne op de achtergrond te houden.
„Ik wil heel duidelijk naar voren brengen dat de LPF een goede partij is, met een goed programma en een goed bestuur”, aldus Fortuyn. Hij zal onder andere meereizen met de verkiezingsbus van de LPF die door het land rijdt. Zijn eerdere voornemen om zich op de achtergrond te houden, noemt hij nu „een inschattingsfout.” „Dat heeft een verkeerd signaal gegeven aan de kiezer, met name aan de zwevende kiezer.”