Eindelijk 90 kilometer met caravan
Automobilisten met een caravan, vouwwagen, trailer of boedelbak achter de wagen met een gewicht van maximaal 3,5 ton mogen vanaf vrijdag 90 kilometer per uur rijden in plaats van de tot nu toe toegestane 80 kilometer per uur.
Daarmee is een langgekoesterde wens van vrachtwagenchauffeurs en belangenorganisaties voor vervoer en verkeer in vervulling gegaan.De verhoging van de maximumsnelheid voor caravans is een van de nieuwe verkeersregels die per 1 mei zijn gaan gelden. Dat maakte het ministerie van Verkeer en Waterstaat bekend.
Vooral truckers ergerden zich groen en geel omdat ze vaak lange tijd achter een auto met caravan of aanhanger moesten rijden terwijl zij wel harder mogen rijden.
Omgekeerd voelden mensen met een caravan achter de wagen zich vaak opgejaagd door de vrachtwagens.
In 2007 kondigde minister Eurlings (Verkeer) al aan dat de maximumsnelheid omhoog zou gaan, maar de automatische systemen voor bekeuringen moesten nog aan de nieuwe regels aangepast worden.
In de nieuwe verkeersvoorschriften is ook opgenomen dat weggebruikers geen gebruik meer mogen maken van uitrijstroken om een stukje file te ontvluchten, een andere grote ergernis onder verkeersdeelnemers.
Voortaan mogen automobilisten als zij eenmaal op de uitrijstrook voorbij de pijlen zijn die de richting aanduiden, niet meer terug de hoofdrijbaan oprijden.
Verder mogen ook snorfietsers vanaf 1 mei niet meer mobiel bellen tijdens het rijden. Dat geldt eveneens voor scooters die niet harder gaan dan 25 kilometer per uur en waar dus geen helm voor verplicht is. Met deze nieuwe regel is mobiel bellen nu bij alle gemotoriseerde voertuigen verboden.
Om discussies over parkeerschijven te voorkomen, moeten dergelijke kaarten voortaan achter de voorruit van de auto geplaatst worden en mogen ze alleen handmatig ingesteld worden.
Parkeerschijven met een mechanisme dat het tijdstip van aankomst automatisch verschuift zijn vanaf vandaag niet meer toegestaan.
Ten slotte worden de regels voor verlichting zodanig aangepast dat de koplampen medeweggebruikers niet meer verblinden en moeten bestuurders van een open brommobiel zonder gordels voortaan een helm dragen.
Deze voertuigen, die maximaal 45 kilometer per uur rijden, zijn populair onder jongeren, ook in uitvoeringen met open dak.