Opinie

Breekijzer

De toenemende aandacht voor het evolutionaire denken (commentaar, RD 25-4) baart ook mij grote zorgen. Onbegrijpelijk dat ook mensen uit onze kring deze voetstappen gaan drukken. We weten waar dit uiteindelijk toe leidt.

29 April 2009 18:12Gewijzigd op 14 November 2020 07:49

Met name denken we dan terug aan de ontwikkeling in de Gereformeerde Kerken (synodaal). Maar ik wijs op nog een bijkomend, zeer kwalijk ander kwaad. In evolutionele kringen wordt gestreefd naar een soort ontwikkeling om het menselijk ras te vrijwaren van allerlei erfelijk ongerief. Mensverbetering dus. De wetenschap heeft dan de rationele basis onder de religie weggeslagen. Het verklaringsmodel van de wetenschap zou zo solide zijn dat op een religieuze manier naar de werkelijkheid kijken niet langer nodig is. Een onderdeel van de evolutieleer is de ”survival of the fittest”, het blijven voortbestaan van de sterken ten koste van de zwakken. Voor het zwakke wil men het sterke selecteren. Abortus en euthanasie zijn reeds elementen ervan. Hoe geheel anders is God en is Zijn Zoon Jezus Christus. Jezus zoekt het verlorene, het onedele, het geestelijk gebrokene, de mens die in de put zit (Jes. 53). Al die ellende heeft Christus op Zich genomen (1 Joh. 5:5). Dat geloof krijgt men volgens Ef. 2:8 uit genade. Jezus elimineert niet, maar heelt (1 Kor. 13: 3). De Heere heelt „gebrokenen van harte” (Psalm 147:2 ber.) Het ongeloof kent alleen maar de übermensch. Alles wat die mens hindert, roeit hij uit. Men zit dan op het spoor van Nietzsche (1844-1900): „De christelijke moraal is slavenmoraal.” Een christen vindt echter zijn uitgangspunt in de woorden van Matth. 5:1-12. Dan ben ik maar een slaaf van mijn meester Christus. Dan ben je echt vrij!A. Vente
Vondelpad 12
2811 LG Reeuwijk

Dit komt mij toch wel heel vreemd voor in de toepassing van Rudy Ligtenberg (Beeldenstorm, RD 28-4): we moeten het zaad van het Evangelie niet strooien aan de weg! Alsof Jezus Zijn gelijkenis aan ons vertelde om ons ervan te weerhouden het zaad overal(!) te strooien. Met evenveel of meer recht kan Lukas 14: 23 geciteerd worden, over het dwingen om in te komen. De gelijkenis van het zaad is juist bedoeld om ons aan te moedigen ruim en overal te zaaien. Het mocht eens opkomen. Wij bereiden de akker niet, dat doet de Heilige Geest. De mensen zijn de akker. Ook de mensen die op de A4 rijden. En zoals Jesaja eens een bord van de Heere moest maken (Jesaja 8:1), zo kan God ook vandaag mensen roepen tot dit werk. Het zou een levensveranderende zaak kunnen zijn, ook en vooral voor mensen die op straat zijn gezet vanwege de kredietcrisis of een slecht bericht van de dokter kregen.

Ds. S. van Groningen
Kerkeland 45
1602 LE Enkhuizen

Leeft de gereformeerde gezindte nog? Deze vraag wordt door dr. C. A. van der Sluijs (RD 28-4) bevestigend beantwoord: ze is namelijk geesteloos. Naar zijn mening is haar innerlijke zwakte aan het licht gekomen door de wijze waarop de gereformeerde gezindte over Knevel heen viel. De oorzaak is dat het zogenaamde historisch geloof losgemaakt is van het zaligmakend geloof. Het is opmerkelijk dat ds. Van der Sluijs deze casus zo onthullend vindt. Er is een heftige discussie geweest, maar deze ging juist over de grenzen van de gereformeerde gezindte heen. Afgaande op de publiciteit rond Knevel en ook de exegese van Genesis 1, waren uitgesproken vertegenwoordigers van ‘de reformatorischen’ overduidelijk in de minderheid. En geldt van ‘de reformatorischen’ die van zich lieten horen dat de oorsprong van hun argumenten geesteloos was? Hoe komt ds. Van der Sluijs tot zo’n categorisch oordeel? En betreft zijn oordeel van geesteloosheid ook de niet-reformatorischen die met verstandelijke argumenten kwamen? Mijns inziens bestrijdt ds. Van der Sluijs een beeld van de gereformeerde gezindte dat hij eerst zelf gecreëerd heeft. Als er binnen de gereformeerde gezindte redeneringen zijn die on-Schriftuurlijk zijn, moet de inhoud op Schriftuurlijke wijze worden weersproken, in ootmoed en liefde. Sociaal psychologisch werkt het plakken van etiketten als ”geesteloos”, ”remonstrantisme”, ”semipelagiaans gif” vooral effectief om de ander te veroordelen. Dat verschijnsel kennen velen binnen de gereformeerde gezindte ook. Daniël en Ezra echter sloten zichzelf in bij het volk in hun schuldbelijdenis voor God. Dit is de geestelijke houding die binnen en buiten de gereformeerde gezindte nodig is.

J. A. Schouls
Graspieper 51
8271 GZ IJsselmuiden

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer