„Dr. Paas gaat dr. Geelkerken voorbij”
In zijn spreken over de historiciteit van Genesis gaat dr. Stefan Paas verder dan dr. J. G. Geelkerken, die in 1926 uit het ambt werd gezet.
Dat zei ds. J. R. Visser, predikant van de gereformeerde kerk vrijgemaakt in Dronten, vrijdagavond in een lezing voor het zogenaamde Scheldeoverleg in Goes. Ds. Visser is een van de zeven vrijgemaakte predikanten die in januari bezwaar maakten tegen de benoeming van dr. Paas tot universitair docent aan de Theologische Universiteit Kampen. De universiteit liet vervolgens weten achter de christelijke gereformeerde theoloog te staanDe concrete aanleiding tot de zaak van dr. Geelkerken was een preek die hij gehouden heeft over zondag 3. Daarin maakte hij opmerkingen over Genesis 3 die vragen opriepen. Gaat het in Genesis 3, in wat daar verteld wordt, om geschiedenis die beschreven is zoals het ook gebeurd is? Dr. Geelkerken benadrukte steeds weer dat hij het hele Woord van God als Gods betrouwbare openbaring erkent. Tegelijkertijd meende hij dat iemand die dat belijdt de vrijheid van exegese moet hebben en zich niet hoeft te binden aan een letterlijke exegese van Genesis 2 en 3.
Bij dr. Paas is het probleem dat hij de Bijbel zoals die nu voor ons ligt ziet als het Woord van God dat de Geest door een ingewikkeld proces heeft laten ontstaan. Ds. Visser: „De Bijbel als geheel heeft dan voor ons theologisch gezag, maar dat zegt niet dat de Bijbel in de geschiedenis die verteld wordt volledig betrouwbaar is. Dat betekent voor Paas niet dat als er iets in de Bijbel als historie verteld wordt het dus ook zo gebeurd is.”
Dr. Paas gaat verder dan dr. Geelkerken, aldus ds. Visser. Dat laat zijn spreken over Genesis 1-11 zien als oergeschiedenis. Het zouden verhalen zijn die buiten de historische tijd staan. „Ook hier horen we geluiden die bij Geelkerken te horen waren maar dan nog voorzichtiger. Hij vond dat het in Genesis 1-3 om een ander soort historie ging.”