Onderscheid tussen uiterlijk en innerlijk schoon
„We moeten in ons leven een keus maken. In het oprecht kiezen voor de Heere en Zijn dienst, leren we af te rekenen met onze eigen keuze.” Dat zei ds. G. M. de Leeuw, predikant te Ridderkerk, dinsdag in zijn referaat op de bondsdag van de Bond van Vrouwenverenigingen van de Gereformeerde Gemeenten te Veenendaal.
De bond hield voor de 62e keer zijn bondsdag; voor de tiende keer in de Adventskerk te Veenendaal. Ds. De Leeuw sprak over ”Kies dan heden”, naar aanleiding van de geschiedenis van Elia en de Baälspriesters op de berg Karmel in 1 Koningen 18.Het was daar de vraag of de Heere God is of Baäl. „Vormen van afgoderij vinden we al vroeg in de Schrift”, aldus ds. De Leeuw. „Maar telkens zendt God Zijn profeten, die het volk erop wijzen dat ze op de verkeerde weg zijn. Ze roepen op voor de keus om de ware God te dienen.”
Toch zijn er volgens de predikant ook voorbeelden van mensen die standvastig bleven, zoals Esther, Daniël, Ezra en Nehemia. „In de dagen van Christus wordt niet meer gesproken over de zonden in het Oude Testament. In het Nieuwe Testament wordt gewezen op de zonden van de heidenen. Daarmee zijn we ook in onze tijd aangekomen”, aldus ds. De Leeuw.
Ballingschap
De predikant vroeg zich af of God de ballingschap in het Oude Testament ook gaat vervullen in het Nieuwe Testament. „De jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw hebben het dienen van de afgoden versneld.” De Ridderkerkse predikant stelde de vraag hoe wij tegenover de afgoden van vandaag staan. „Met Jezus is nooit afgoderij bedreven, tenzij het ging om de spotternij van de krijgsknechten onder aan het kruis. Met Gods knechten wordt wel afgoderij bedreven. Ook met de paus en met Mohammed. De mormonen schrijven aan Joseph Smith goddelijke eer toe.”
Volgens ds. De Leeuw mag achting voor Gods volk, voor Zijn knechten en ambtsdragers, nooit ontaarden in afgoderij. Als afgoden van deze tijd noemde hij onder andere de verzorging van het lichaam, schoonheid, kleding, sieraden, shoppen, auto’s, vakanties. „Het kunnen allemaal middelmatige dingen zijn, maar ze kunnen leiden tot zonde. Het kwaad zit diep. Weet dat de zonde in uw hart leeft.”
Ook onder de waarheid is er volgens ds. De Leeuw groot verschil in uitleving. Hij noemde onder andere de haardracht en de kleding. Op een vraag uit de zaal naar de lengte van het haar, waarover volgens de vraagsteller in de Bijbel nergens gesproken wordt, noemde hij als voorbeeld de vrouw die de voeten van Jezus met haar haren heeft afgedroogd. „Hier hebt u de lengte.”
Emmaüs
Ds. C.M. van Dieren, predikant te Rijssen-Noord, opende de dag voor de laatste keer als voorzitter van de vrouwenbond. Op de huishoudelijke vergadering in september hoopt hij af te treden. De vrouwenbond zal dan een nieuwe voorzitter kiezen. In zijn openingswoord stond ds. Van Dieren stil bij de Emmaüsgangers. „Ze waren de Profeet kwijt. Ze hadden hoop gekregen op Zijn priesterlijke bediening van de verlossing, maar ze verstaan de weg van de verlossing nog niet. Ze gaven de schuld van Jezus’ kruisdood aan de overpriesters.”
In het slotwoord op de bondsdag sprak ds. A. Vermeij, predikant te Nieuw-Beijerland, over het onderscheid tussen uiterlijk schoon en innerlijk schoon, naar aanleiding van Spreuken 31:30: „De bevalligheid is bedrog en de schoonheid ijdelheid; maar een vrouw die de Heere vreest zal geprezen worden.” „Welke vrouw wil niet bekoorlijk en beminnelijk zijn?” vroeg hij. „Uiterlijke bevalligheid is schijn en schoonheid is een damp. Het gaat om innerlijke schoonheid: een vrouw die de Heere vreest.”
Volgens ds. Vermeij is het goed dat de buitenkant er netjes uitziet. „Maar het moet vooral ook goed met de binnenkant zijn.”