Binnenland

Spoorprojecten versneld aangepakt

Minister Eurlings van Verkeer en spoorbeheerder ProRail gaan de komende jaren enkele spooronderhoudsprojecten versneld uitvoeren. Zo hopen ze aannemers in deze economische crisistijd een extra steuntje in de rug te geven.

Redactie politiek
9 April 2009 22:30Gewijzigd op 14 November 2020 07:42

Dat heeft Eurlings gisteren bekendgemaakt.In totaal moet er voor 140 miljoen euro versneld worden verspijkerd aan het spoor. Naast onderhoudswerk worden ook nieuwe projecten eerder opgepakt. Zo wordt station Amsterdam-Centraal in de oude luister hersteld. Daarmee is een bedrag gemoeid van 30 miljoen euro.

Ook zal de bouw van fietsenstallingen, de aanleg van raildempers en de bouw van liften en roltrappen op stations waar mogelijk sneller worden uitgevoerd. Besluitvorming over andere versneld uit te voeren investeringen zal rond de zomer plaatsvinden, afhankelijk van de financieringsmogelijkheden.

Eurlings toonde zich gisteren verheugd met deze „impuls in het spoor. We zorgen ervoor dat het openbaar vervoer nog aantrekkelijker wordt en tegelijk geven we de aannemers in deze tijd van economische crisis een extra steun in de rug.”

President-directeur B. Klerk van ProRail voegde daaraan toe: „De financiële crisis raakt ook de spoorsector. Aannemers hebben moeite om hun personeel aan het werk te houden. Vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid én vanuit ons belang bij een vitale spoorsector, hebben we samen met de minister onderzocht welke projecten of werkzaamheden versneld kunnen worden uitgevoerd.”

Met name ChristenUnie-Kamerlid Cramer drong er de laatste maanden bij Eurlings op aan de onderhoudsachterstanden op het spoor in hoog tempo weg te werken. Dat is nodig voor een ongestoorde dienstregeling, maar ook voor behoud van werkgelegenheid in de bouwsector, betoogde hij onlangs nog.

Cramer reageerde gisteravond tevreden op de aangekondigde investeringen. „Ik had de hoop al bijna opgegeven. Er zijn al ontslagen aangekondigd. Ik hoop dus echt dat het niet alleen bij woorden blijft, maar dat ProRail nu ook grote haast gaat maken met het uitgeven van het geld.”

In 2007 en 2008 is voor tientallen miljoenen euro’s minder geïnvesteerd in het onderhoud van het spoornet dan was begroot, bleek in februari uit cijfers van ProRail. De spoorbeheerder erkende toen dat er sprake was van een „ernstige situatie”, omdat capaciteit en kennis verloren dreigden te gaan in de specialistische sector van spoorbouwers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer