„Gemeente overziet klachten niet”
Gemeenten hebben vaak geen zicht meer op de klachten en wensen van hun inwoners.
Dat concludeert de gemeentelijke ombudsman van onder meer Amsterdam, Almere, Weesp en Diemen, U. van de Pol.Gemeenten besteden steeds vaker taken uit of verzelfstandigen onderdelen. Daardoor komen klachten over die taken niet meer bij hen terecht, maar bij de organisaties die ze uitvoeren. „De gemeente staat daardoor op afstand en kan de burger niet langer de rechtsbescherming leveren die de wet biedt”, waarschuwt Van de Pol, die gisteren zijn jaarverslag presenteerde.
Hij noemt de schuldhulpverlening als voorbeeld van hoe het niet moet. Uitbesteed aan diverse instanties, maar klachten komen niet bij de gemeente terecht. Hij adviseert uitvoerders van gemeentelijke diensten te verplichten om de afhandeling van klachten onder controle van gemeente en ombudsman te stellen. Het instellen van telefonische keuzemenu’s noemt Van de Pol ook een probleem.
Hij vindt dat mensen een direct nummer van contactpersonen moeten krijgen als het om relevante, ingewikkelde kwesties gaat.