Gelijkberechtiging vormt uitdaging
Wanneer je de eigen situatie ziet door de ogen van anderen, zie je soms beter het eigenaardige ervan. Dit realiseerde ik me opnieuw gedurende de derde dag, de tweede die ik bijwoonde, van het eerste internationale congres over ”De protestante Reformatie en de vrijheden in Europa”.
Tijdens de eerste sessie spraken drie van de vier onderzoekers over kenmerken van de Spaanse 16e-eeuwse reformatoren. In een bijdrage over de vroomheid van de Reformatie werd het belang van Bijbellezen en persoonlijke gebed benadrukt. God Zelf wil met mensen in gesprek. In een samenleving waarin de relatie met God onderhouden wordt door de kerk, is die gedachte revolutionair. Misschien staan we in onze traditie bij het wonderlijke van het gesprek dat God met de mens wil, onvoldoende stil. Een spreekster verbonden aan de universiteit van Salamanca, legde de reformatorische hermeneutiek uit.Een jonge theoloog van de universiteit van Chicago (VS) besprak centrale theologische leerstellingen van de Spaanse Reformatie, zoals de ernst van de zonde die iedere menselijke verdienste in de verlossing uitsluit. Interessant is dat volgens deze spreker de Spaanse reformatoren wel de uitverkiezing leerden maar niet de dubbele uitverkiezing.
Zelf hield ik een inleiding over een reformatorische benadering van professionele ethiek in een technologische cultuur. De reacties die ik erop kreeg, maakten opnieuw duidelijk dat de calvinistische overtuiging dat heel het leven gericht dient te zijn op de eer van God en daarom onder het beslag dient te komen van het Woord van God, als bijzonder en vernieuwend wordt ervaren.
’s Middags gaf de directeur-generaal voor de relaties met de religies van het ministerie van Justitie een verhandeling over de godsdienstvrijheid in Spanje. Reeds zijn aanwezigheid onderstreepte de belangstelling die bestaat voor de eigen geschiedenis. Hij betoogde dat ondanks de formele godsdienstvrijheid de Rooms-Katholieke Kerk nog altijd een aantal privileges heeft (zoals overheidssteun voor godsdienstonderwijs op scholen), maar dat momenteel gewerkt wordt aan volledige gelijkberechtiging van alle godsdiensten. Naast de protestanten betreft dat vooral islamieten en de joden. Publiekelijk werd erkend dat de geschiedenis van Spanje aantoont dat het protestantse geloof niet vreemd is aan de Spaanse identiteit. Een bewogen moment voor Spaanse protestanten! Ook een uitdaging om in een pluralistische samenleving het Evangelie uit te dragen.
Dit is het laatste deel in een tweeluik over een conferentie in Sevilla over het protestantisme. Klik hier voor het eerste deel.