„Zeemanschap duidelijk in gevaar”
Het zeemanschap is duidelijk in gevaar. Dat zegt een deskundige van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (VenW) in een reactie op de aanvaring van de Turkse tanker Vicky met het gezonken vrachtschip Tricolor. Volgens hem is de botsing te wijten aan onoplettendheid van de stuurman.
De Jong van het Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) trekt een andere conclusie: „Het heeft niets met vakmanschap te maken. Iedereen kan zien dat er boeien liggen en weet dan hoe te handelen. Het zou mij niets verbazen als er helemaal niemand op de brug heeft gestaan.”
Op 14 december zonk de Tricolor in het Nauw van Calais na een botsing met een containerschip. Twee dagen daarna voer de Duitse bulkcarrier Nicola op het Noorse schip. In de nacht van woensdag op donderdag was het voor de tweede keer raak: de Vicky voer op de Tricolor.
Volgens de deskundige hebben de autoriteiten alle veiligheidsmaatregelen in acht genomen. „Er worden nachtberichten verstuurd, de coördinaten van de Tricolor zijn bekend, er liggen boeien die zichtbaar zijn voor de radar en er zijn internationale afspraken voor deze situaties. En dan wordt er ook nog eens niet gereageerd op schepen in de buurt.”
De deskundige denkt dat als er nog meer veiligheidsmaatregelen genomen zouden worden, er een doemscenario zou ontstaan. „Het enige wat ik nog kan verzinnen zijn oorlogsschepen die zullen schieten als schepen zich niet aan de regels houden”, zegt hij lachend. Een nieuwe vaarroute uitzetten of de schepen nog verder omleiden, is volgens hem vrijwel uitgesloten. Het water is te ondiep en er komen te veel vaarroutes bij elkaar, aldus de zegsman.
De Jong van MARIN weet te melden dat schepen een Noordzeeloods kunnen inhuren. „Dat is geheel vrijblijvend, niemand is daartoe verplicht. Maar het kost veel geld en daardoor maken veel schepen daar geen gebruik van. Zeker niet een schip dat vaak in de Noordzee vaart.” Hij neemt aan dat de bemanning van Vicky de Noordzee al vaker heeft bevaren.
De berging van de Tricolor moet zo snel mogelijk beginnen. Dat is de beste maatregel om ongelukken als deze te voorkomen, vindt de deskundige. Maar bergingsbedrijf Smit liet eerder al weten dat het nog wel maanden kan duren voordat het schip is geborgen. „Niet alleen het slechte weer speelt een grote rol, maar het gaat ook nog om een enorm groot schip. Als het schip met kranen wordt opgetild, bestaat de kans dat het vaartuig breekt onder zijn eigen gewicht. Mogelijk moet het daarom in stukken gezaagd worden”, zei een woordvoerder van Smit eerder over de berging.