Kamer: Onderzoek toelatingsbeleid scholen
De Tweede Kamer wil dat er een onderzoek komt naar de mogelijkheden om bijzondere en openbare scholen te verplichten alle leerlingen op te nemen die zich aanmelden.
Met een nipte meerderheid van 73 voor en 71 tegen heeft de Tweede Kamer dinsdag een motie van D66, PvdA en GroenLinks van deze strekking aanvaard. CDA, VVD, SGP en ChristenUnie stemden tegen.
De vraag naar een onderzoek is afkomstig van het D66-kamerlid mevrouw Lambrechts. Dinsdag kreeg ze PvdA en GroenLinks mee in de vraag om een onderzoek.
In de praktijk blijkt dat scholen leerlingen weigeren vanwege de groei van het aantal zorgleerlingen en het lerarentekort. Kinderen komen dan op wachtlijsten terecht. Soms worden leerlingen via quoteringsregelingen of postcoderegelingen verdeeld over scholen voor openbaar en bijzonder onderwijs.
Een meerderheid van de Kamer wil dat de regering op korte termijn „een aantal van de beste onderwijsjuristen die Nederland kent” om advies vraagt over de maatregelen „die de keuzevrijheid van ouders beperken.” De juristen moeten daarbij ook nadrukkelijk kijken naar het toelatingsbeleid dat scholen voeren om leerlingen en hun ouders te weigeren als ze niet bij de identiteit van de school passen.
D66-kamerlid Lambrechts en het GroenLinkse kamerlid Rabbae willen die vrijheid het liefst afschaffen, zo hebben ze al aangegeven. Als ouders zich melden, zou de school hun kind niet mogen weigeren vanwege de grondslag van de school. CDA, VVD en de protestantse fracties voelen daar niets voor. De PvdA heeft nog geen duidelijk standpunt ingenomen over dit thema.
De onderwijsjuristen moeten bekijken of het mogelijk is om in ons land een aanvaardingsplicht in te voeren voor scholen die door de overheid worden bekostigd. Als dat niet mogelijk is, moeten ze aangeven welke wijzigingen in wet- en regelgeving nodig zijn om zo’n toelatingsplicht wel in te voeren.
Kleine scholen
De Tweede Kamer heeft dinsdag ook uitgesproken dat minister Hermans van Onderwijs met voorstellen moet komen om kleinere scholen mogelijk te maken. Hij moet de schaalvergroting in het basis- en het voorgezet onderwijs niet verder stimuleren.