Binnenland

Ss Rotterdam in juli open

Het stoomschip Rotterdam gaat op 27 juli open voor publiek. Mensen die in een van de ruim 250 kamers op het schip willen logeren, moeten naar verwachting tot begin september wachten.

ANP
31 March 2009 11:39Gewijzigd op 14 November 2020 07:37
Het stoomschip Rotterdam, dat eind juli opengaat voor het publiek, ligt sinds afgelopen zomer weer in de haven van Rotterdam. Foto ANP
Het stoomschip Rotterdam, dat eind juli opengaat voor het publiek, ligt sinds afgelopen zomer weer in de haven van Rotterdam. Foto ANP

Al jaren kijkt Rotterdam uit naar de opening. Veel nieuwsgierigen staan te popelen om aan boord te gaan. Oud-werknemers van het schip, omwonenden en de stichting die zich voor terugkeer van het maritiem cultureel erfgoed heeft ingezet, krijgen de primeur. Zij mogen al in het weekeinde voor de opening de boot vanbinnen bewonderen. Na het feest op 27 juli volgen andere belangstellenden. De rederij gokt op 700.000 bezoekers per jaar.De voormalige oceaanstomer is de trots van veel Rotterdammers. Maar het schip is niet geheel onomstreden. Het vaartuig kwam in opspraak omdat eigenaar woningcorporatie Woonbron er veel meer geld in moest investeren dan geraamd. Het kost nu ruim 200 miljoen euro.

Het schip keerde vorig jaar zomer na jaren van restauraties terug in zijn thuishaven. Drommen belangstellenden verwelkomden het vanaf de kades en vanaf het water. Na de terugkeer kreeg het voormalig vlaggenschip zijn vaste ligplek aan de kade van het schiereiland Katendrecht. Het is inmiddels bijna volledig verbouwd en gerestaureerd. Het heeft een hotel, restaurants, bars, veertien zalen, een theater, vergaderruimtes, winkels en een congresruimte. Het schip gaat plek bieden aan ruim 800 werknemers en vele vrijwilligers. Per jaar kunnen 10.000 jongeren er een leer-werk- of stageplaats krijgen.

De Rotterdam is het grootste passagiersschip dat ooit in Nederland op stapel is gezet. De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) kreeg de eer de boot te bouwen voor de Holland Amerika Lijn (HAL).

De Rotterdam vertrok op 3 september 1959 voor het eerst uit de haven richting New York. Hij deed ruim veertig jaar dienst.

Het schip was de trots van de Nederlandse koopvaardijvloot. Het kon eenvoudig van een lijndienst- in een cruiseschip worden omgetoverd. De Rotterdam is vaak geprezen als het perfecte cruiseschip, een waar varend kunstwerk. Gerenommeerde architecten en kunstenaars hebben aan de inrichting van het schip meegewerkt.

Woningcorporatie Woonbron dacht de Rotterdam in 2005 voor ongeveer 30 miljoen euro volledig aan te kopen en op te knappen. De kosten hiervoor liepen echter op tot ruwweg 200 miljoen euro. Doordat de oplevering steeds werd uitgesteld, verdiende Woonbron vooralsnog niets van de investering terug.

Vanwege de financiële problemen heeft minister Van der Laan Woonbron in december onder toezicht gesteld.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer