Oplage kranten daalt verder
De totale oplage van de Nederlandse dagbladen is ook in het vierde kwartaal van 2008 gedaald. Ten opzichte van dezelfde periode in 2007 kwam het totaalaantal gedrukte kranten 5,5 procent lager uit.
Dat bleek dinsdagmorgen uit de meest recente HOI-cijfers van het Instituut voor Media Auditing.In totaal werden in het laatste kwartaal van vorig jaar 4.904.029 dagbladen verspreid. Daarvan waren 3.606.701 betaalde kranten en 1.297.328 gratis dagbladen.
Het aantal gratis dagbladen daalde in het vierde kwartaal van 2008 het hardst in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De oplage daalde hier met 12,4 procent. De totale oplage van de betaalde kranten daalde met 2,7 procent. Trouw en Het Financieele Dagblad wisten wel een plus te boeken.
De verspreide oplage van het Reformatorisch Dagblad bedroeg in het vierde kwartaal 56.517, een daling van 2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het e-paperabonnement van het RD steeg daarentegen wel fors. Het Nederlands Dagblad zag de oplage dalen met 5 procent tot 31.774. Ook hier steeg het aantal e-paperabonnementen.