Economie

Akkoord over goederenverkeer door Oostenrijk

Oostenrijk mag tegen de zin van Nederland tot 2007 blijven doorgaan met het aan banden leggen van het zware vrachtverkeer door het land. De Europese ministers van Verkeer zijn het er dinsdag in Brussel over eens geworden dat het Oostenrijkse systeem van ecopunten dat eind 2003 afloopt, met minstens een tot maximaal drie jaar wordt verlengd.

ANP
31 December 2002 16:43Gewijzigd op 14 November 2020 00:02

Minister De Boer (Verkeer) is fel tegenstander van de afspraak, mede omdat het inzetten van schone, zogenoemde euro-4-vrachtwagens niet loont. Hij hoopt nu dat het Europees Parlement, dat medebeslissingsrecht heeft, zich verzet tegen de nieuwe regeling.

De demissionaire LPF-minister, die voor de ministerraad een skivakantie in Oostenrijk onderbrak, kreeg te weinig medestanders. Het verzet beperkte zich verder tot België en Italië. Griekenland en Duitsland, die aanvankelijk ook af wilden van de ecopunten, gingen om onduidelijke redenen om. Voor Griekenland speelde wellicht mee dat het vanaf 1 januari EU-voorzitter is en daarom niet met het probleem opgezadeld wilde worden.

Met het ecopuntensysteem willen de Oostenrijkers het Alpenmilieu beschermen. Hoe schoner de vrachtwagen, hoe meer ritten een land krijgt toegewezen. De regeling geldt alleen voor buitenlands vrachtverkeer. De Boer noemde het dinsdag nog eens ‘onbegrijpelijk’ dat ‘vuile’ Oostenrijkse vrachtwagens niets in de weg wordt gelegd.

Nederland wilde dan ook af van de regeling, maar was bereid in te stemmen met een jaar verlenging. De Europese Commissie bepleitte drie jaar. Minister De Boer vond dat er dan compensatie tegenover zou moeten staan voor schone vrachtwagens. Deze trucks vergen een behoorlijke investering, ,terwijl het niet goed gaat in de Nederlandse transportsector.‘’ Die compensatie blijft uit. ,Een kerstpakket dat van het eigen salaris wordt afgetrokken’', concludeerde De Boer.

Oostenrijk zelf sprak zich ook uit tegen de dinsdag gemaakte afspraken. Diplomaten nemen die opstelling echter met een korreltje zout. Volgens hen liet de Oostenrijkse minister Reichhold blijken dat hij wel kan leven met de afspraken.

De Boer betoogde nog dat de afspraken zeer voorlopig zijn en eigenlijk slechts ‘conclusies’ zijn van EU-voorzitter Denemarken. Er waren slechts vier ministers en een staatssecretaris van de partij. De andere lidstaten waren op diplomatiek niveau vertegenwoordigd. Maar commissiebronnen spraken wel degelijk van een hard politiek akkoord.

De brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemt de afspraak schandalig. ,Onvoorstelbaar dat zoiets nog mogelijk is in het verenigd Europa waar vrij verkeer van goederen zo belangrijk is’‘, aldus een woordvoerster. ,Het systeem van ecopunten had al afgeschaft moeten worden toen Oostenrijk toetrad tot de Europese Unie. Het had zeker niet verlengd mogen worden.’’

De brancheorganisatie vermoedt ‘chantage en koehandel’ bij de besluitvorming: ,Op deze manier wordt Oostenrijk beloond omdat de toetreding van andere landen tot de Europese Unie niet heeft tegengehouden. Dingen in Brussel lopen soms anders dan wij normaal vinden.‘’

TLN zegt er alles aan te gaan doen om het Europees Parlement over te halen om de afspraak tegen te houden.

Milieudefensie vindt de verontwaardiging van minister De Boer misplaatst. De organisatie vindt juist dat ook Nederland een soortgelijke maatregel zou moeten invoeren. Daardoor ontstaat meer evenwicht tussen het economische belang van de distributiesector en de belangen van de omwonenden en het milieu. ,Die zijn nu het kind van de rekening’', aldus een woordvoerder.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer