Economie

Een paar keer per dag post op de mat

Steeds vaker zal er op verschillende momenten van de dag een stapeltje post op de mat ploffen. Dat is wat consumenten op korte termijn merken van de liberalisering van de postmarkt per 1 april aanstaande.

ANP
30 March 2009 08:42Gewijzigd op 14 November 2020 07:36
DEN HAAG – Steeds vaker zal er op verschillende momenten van de dag een stapeltje post op de mat ploffen. Dat is wat consumenten op korte termijn merken van de liberalisering van de postmarkt per 1 april aanstaande. „Mensen krijgen af en toe al op verschi
DEN HAAG – Steeds vaker zal er op verschillende momenten van de dag een stapeltje post op de mat ploffen. Dat is wat consumenten op korte termijn merken van de liberalisering van de postmarkt per 1 april aanstaande. „Mensen krijgen af en toe al op verschi

„Mensen krijgen af en toe al op verschillende momenten van de dag post en dat zal vaker gebeuren”, zegt een woordvoerder van postbedrijf Sandd, een van de concurrenten van TNT Post.Tot en met dinsdag mogen de concurrenten van TNT, behalve Sandd ook SelektMail, alleen geadresseerd drukwerk boven de 50 gram zoals tijdschriften en catalogi rondbrengen. „Vanaf 1 april mogen we ook bijvoorbeeld bankafschriften en rekeningen bezorgen.” Het bedrijf zegt al verschillende contacten en contracten te hebben met bedrijven.

De postbezorgers van Sandd blijven twee keer in de week bezorgen. „Op dinsdag en vrijdag.” Volgens de woordvoerder zien potentiële klanten dat niet als een belemmering. „Zo kunnenwe een bepaald kwaliteits­-niveau garanderen en we hebben gewoon de volumes nog niet om vaker te bezorgen.”

De postbodes van TNT blijven zes keer in de week langskomen. „Dat is zo geregeld bij wet”, zegt een woordvoerster. TNT blijft verantwoordelijk voor de brievenbussen. Door de concurrenten verkeerd bezorgde post mag daar ook in. „Daar hebben we afspraken over.”

De totale markt voor geadresseerde post bedraagt in Nederland ongeveer 5,5 miljard poststukken. Zo’n 2,5 miljard stukken waren al vrij te bezorgen, de rest vanaf 1 april. De zakelijke markt, de post afkomstig van bedrijven, is goed voor 92 procent van het totale volume. Consumenten nemen 8 procent voor hun rekening. De helft daarvan heeft overigens ook een zakelijk karakter.

Op termijn wil de concurrent van TNT ook post van consumenten gaan bezorgen. „De kerstpost zou daar een eerste stap in kunnen zijn.” Mensen moeten hun post dan naar inzamelpunten brengen, bijvoorbeeld bij „een retailketen”; verschillende brievenbussen zullen er niet snel komen. De concurrenten van TNT hebben ook nog geen verhuisservice, vooralsnog zijn hun klanten daar zelf verantwoordelijk voor. „Nu de markt vrij is moeten we daar zeker een oplossing voor zoeken.”

TNT maakt zich geen zorgen over de concurrentie. „We hebben ons goed voorbereid en zijn er helemaal klaar voor.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer