Binnenland

Genemuiden niet goed bereikbaar

De bereikbaarheid van kleine kernen in Overijssel komt in gevaar door provinciale plannen. Dat zei het Overijssels Platform voor Verkeer en Vervoer maandag in een reactie.

Van onze correspondent
24 March 2009 12:05Gewijzigd op 14 November 2020 07:34
Cruciale verbindingswegen waar-op nu nog 80 kilometer per uur is toegestaan, worden mogelijk erf-ontsluitingswegen, waar slechts 60 kilometer per uur mag worden gereden. Foto ANP
Cruciale verbindingswegen waar-op nu nog 80 kilometer per uur is toegestaan, worden mogelijk erf-ontsluitingswegen, waar slechts 60 kilometer per uur mag worden gereden. Foto ANP

Cruciale verbindingswegen waar-op nu nog 80 kilometer per uur is toegestaan, worden mogelijk erf-ontsluitingswegen, waar slechts 60 kilometer per uur mag worden gereden.Deze aanpak past in het streven van de provincie om doorgaand verkeer langs de IJssel terug te dringen. Dat is belangrijk voor de ontwikkeling van het nationale landschap langs die rivier, aldus de visie.

Het plan maakt deel uit van de ontwerpomgevingsvisie van de provincie Overijssel voor de periode tot 2020 en verder. In die visie worden streekplan, provinciaal verkeer- en vervoersplan, waterhuishoudingsplan en milieubeleidsplan samengesmeed tot één beleidsdocument.

Erfontsluitingswegen zijn mede door de verkeersdrempels die er in worden aangebracht ongeschikt voor vrachtverkeer. „Er is geen enkele aanleiding om op deze wegen een lagere snelheid toe te staan. Deze wegen hebben al vrijliggende fietspaden, zodat de veiligheid gewaarborgd is. De provincie is in haar beleid doorgeschoten”, zegt W. van Dalfsen van het platform dat de belangen van het bedrijfsleven in de provincie behartigt.

Volgens Van Dalfsen moeten vrachtwagens kilometers omrijden als de provinciale plannen, opgenomen in de zogeheten omgevingsvisie, doorgaan.

Onder meer de N760 (Kamperzeedijk van Genemuiden-IJsselmuiden) dreigt de functie van erfontsluitingsweg te krijgen. „De industrie in Genemuiden houdt dan enkel de weg via Hasselt naar Zwolle over”, volgens A. Buitenhuis, directeur van de Federatie Industriekringen Zwartewaterland. Volgens Buitenhuis betekent dat niet alleen een forse omweg, maar zorgt het ook voor mogelijke opstoppingen in Zwolle. „De N760 wordt niet alleen gebruikt om bij de Kamper havens te komen, maar is ook een belangrijke weg de polder in.”

Ook de N341 (Den Ham-Ommen) wordt mogelijk een erfontsluitingsweg. Het platform heeft de provincie van zijn bezwaren op de hoogte gebracht. De federatie vraagt namens de 200 aangesloten bedrijven de provincie van de plannen af te zien.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer